Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

313 träffar
Moment

Utmaning C – Mode jorden runt

Utmaning C handlar om att vidga sina vyer. Kan eleverna undersöka utomeuropeisk mode från valfri tidsepok och visa hur modet där förändrats? Kan de sedan dra paralleller till samhällsförändringar som...
Moment

Sexuell läggning

Ett moment i vilket du som lärare går igenom vad vi menar när vi använder uttrycket sexuell läggning.    Förbered Förbered lektionen genom att plocka fram och gå igenom presentationen du vill anv...
Moment

Ett nej som egentligen är ett ja

I detta moment tar vi oss an det extremt spridda och lika skadliga fenomenet med ett nej som egentligen är ett ja (åtminstone om en ska tro film och tv).   Förbered Leta fram lämpliga klick från...
Moment

Förbereda en muntlig redovisning.

Ställ frågorna; Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man pratar och andra ska lyssna? Vad är viktigt att tänka på när man lyssnar? Låt eleverna diskutera i par. Diskutera i helklass och skriv upp...
Moment

Tankekartan, gå över gatan

Projicera tankekartan, tala om för eleverna att ni tillsammans ska fylla på med vad man ska tänka på när man korsar en gata på ett säkert sätt.
Moment

Cykelhjälmsången

En ny sång med Doris och Knäckebröderna introduceras. Projicera sångtexten och läs titeln högt för eleverna. Fråga dem vad de tror att texten kommer ta upp. Finns det läskunniga barn i klassen kan de...
Moment

Gatsmart – Cykelhjälm

Titta på  avsnittet om Cykelhjälm på Gatsmart på UR. Diskutera filmen utifrån frågorna: Varför ska man ha hjälm? Varför har inte alla hjälm? Finns det en lag?
Moment

Hjälmfrisyr?

Är ni flera vuxna i klassen är det roligt att spela upp en liten scen där en vuxen är “duktig” och använder cykelhjälm, medan den andre kommer med lite fåniga argument för att inte använda hjälm, t ex...
Moment

Tankekarta cykelhjälm

Projicera tankekartan, tala om för eleverna att ni tillsammans ska fylla på med varför det är viktigt att använda cykelhjälm när man cyklar..
Moment

Reflexrummet

Skaffa många reflexer och häng upp dem i ett rum som går att mörklägga. Låt eleverna gå in i rummet i små grupper med ficklampor. Eleverna räknar hur många reflexer det finns och får samtidigt en uppl...