Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

395 träffar

Forntiden för lågstadiet

Forntiden är en lång tidsperiod med många omvälvande förändringar i landskapet och för människorna. Det är ett omfattande och intressant arbetsområde att ta sig an.

1700-talet: Nya möjligheter för Malmö – ett källkritiskt perspektiv

Det skedde många förändringar i Malmö under 1700-talet. Staden växte från att ha varit en liten stad med många öde hus och gårdar efter pesten 1712 till att bli en blomstrande handelsstad i slutet av...

1800-talet: Från jordbrukssamhälle till industrisamhälle

I slutet av 1700-talet var Malmö en relativ liten stad, men med hamnutbyggnaden och urbaniseringen under 1800-talet förändrades Malmö snabbt från ett jordbrukssamhälle till industrisamhälle.

Historiebruk med Malmö som utgångspunkt – Karl X Gustav

Mitt på Stortorget är en staty av Karl X Gustav placerad. Valet av statyn på Stortorget är idag ifrågasatt och omdiskuterat. Redan innan statyn invigdes diskuterades denna fråga. Genom att arbeta med historiebruk både där samtiden är nutid och samtiden är dåtid får eleverna förstå och upptäcka historiebruk genom statyn av Karl X Gustav.

Religiösa byggnader i Malmö – Malmö synagoga

Tio år efter byggstart stod Malmö synagoga klar. Detta var år 1904 och judarna i Malmö fick äntligen en permanent bönelokal.

Mäta omkrets och area

Det här arbetsområdet handlar om när praktik möter teori inom matematiken och begrepp görs begripliga. Mäta omkrets och area är ett lektionsmaterial som använder den närmsta utemiljön i undervisningen...

Vattnet i staden

Vatten finns på skolan och hemma, men hur kommer det dit, hur mycket använder vi och vart tar det vattnet vägen som spolas ner i toaletten?

Håva i damm

Det finns en stor tillgång till dammar i Malmös närområde som är lämpliga för håvning. Några exempel är dammen i Beijerspark och Husiemosse. Här finns ett lektionsförslag till hur man kan arbeta med h...

Fåglar i närområdet

Fåglar i närområdet är ett ämnesövergripande arbetsområde där svenska som andraspråk, NO och matematik integreras. Utifrån sina egna erfarenheter vid fältstudier kan eleven bli säkrare på att benämna fåglars kroppsdelar, upptäcka spår av fåglar, känna igen olika sorters fåglar, diskutera, jämföra och framställa texter med naturvetenskapligt innehåll.

Diana – naturens väktare åk 7-9

Skulpturen Diana – naturens väktare av Ernst Billgren är ett konstverk med många lager. Ju mer den betraktas ju fler frågor väcks. I lektionsmaterialet ”Diana, naturens väktare” får...