Gå direkt till innehållet

Vid Östra Rosengårdsfältet, nedanför Botildenborgs vattentorn, finns en dunge. Dungen anlades 1987 i syfte att vara ett övningsområde för Rosengårdsskolans naturstudier.

Skogsdungen är en trädsamling som finns på Östra Rosengårdsfältet nedanför Botildenborgs vattentorn. 1987 jobbade Kai Regnell på Rosengårdsskolan och såg möjligheter för skolan att använda platsen i sin undervisning. Han förankrade sina tankar hos de närmaste kollegerna och tog sedan kontakt med Parkförvaltningen. Kai presenterade sin ide om att använda platsen som ett övningsområde i naturstudier för Rosengårdsskolan. Idag är området en bra plats för naturstudier.

Arbetet med artkunskap här kan lätt genomföras i andra delar av staden där det finns små samlingar med träd.


 

Arbetsområdet

Det här arbetsområdet består av fyra olika delar. De fyra delarna beskrivs i lektionerna nedan:

  1. Hitta blad
  2. Frottagé av löv
  3. Kan du hitta rätt blad?
  4. Artkunskap

Filer och länkar kopplade till arbetsområdet hittar du både i den löpande texten av lektionsinnehållet men också under ”moment”.

 

Material som kan inspirera


LÄNK TILL KARTAN HITTAR DU HÄR

(Lär dig mer om Pedagogiska kartor på Malmö delar.)

PP

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

Hitta blad

Hitta blad Arbeta med övningen ”Hitta blad”. I den övningen går ni ut i närområdet och letar efter blad och funderar på var ni hittar dem och vad de olika träden heter. Ta med blad in til...

Frottagé av löv

Frottagé av löv Klassen ska bygga sitt gemensamma klassträd. Använd de blad som ni plockat med er från övningen ”Hitta blad” eller plocka nya. Arbeta utifrån beskrivningen i ”Frotta...

Kan du hitta rätt blad?

Kan du hitta rätt blad? Gå ut i samma område som tidigare. Använd dig av Övningen Kan du hitta rätt blad. Repetera vilka sorters träd som finns i området. Börja på samma sätt som i Övningen Hitta bla...

Artkunskap

Artkunskap Jobba med Övningen ”Artkunskap”. Det är ett sätt att samla den kunskap som eleverna inhämtar när de är ute och att synliggöra vad man sett. De är utgångspunkt i att sortera och...