Gå direkt till innehållet

En flock av hjortar väller upp ur jorden kring något som vid första anblicken ser ut som en kvinna. En kvinnas kropp uppbyggd av djurkroppar.

I lektionsmaterialet ”Diana, naturens väktare” för årskurs 4 — 6 får eleverna ta del av en nyskriven saga med inspiration av antikens myter. Utifrån sagan och skulpturen skapar eleverna egna skulpturer.

Det här arbetsområdet består av fyra lektioner:

1. KORT FAKTABAKGRUND OM KONSTVERKET ERNST BILLGREN OCH DIANA – NATURENS VÄKTARE 

2. SAGAN OM DIANAS JAKT

3. BESÖK I KUNGSPARKEN

4. SKAPANDE AV EGEN SKULPTUR

Filer och länkar kopplade till arbetsområdet hittar du både i den löpande texten av lektionsinnehållet men också under ”moment”. Filer och länkar under ”moment” kan du enkelt importera till ditt Classroom.


LÄNK TILL KARTAN HITTAR DU HÄR

(MER OM PEDAGOGISKA KARTOR HITTAR DU HÄR)

PP

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

Kort bakgrund om konstverket

1. KORT FAKTABAKGRUND OM KONSTVERKET  För att förbereda sig inför arbetet med skulpturen läser pedagogen texten Ernst Billgren och konstverket Diana – naturens väktare.

Sagan om Dianas jakt

2. SAGAN OM DIANAS JAKT A) Berätta om projektets upplägg via första och andra bilden i Storbildsunderlag. Här får eleverna en översikt över arbetet och bedömning. B) Efterhand som arbetet fortskrider...

Besök i Kungsparken

3. BESÖK I KUNGSPARKEN A) Förbered eleverna inför skulpturbesöket. Använd Storbildsunderlag som stöd, sidan 19 – 20. Här finns en karta över var skulpturen är placerad och en bild av skulpturen....

Skapande av egen skulptur

4. SKAPANDE AV EGEN SKULPTUR A) Återberättande efter besöket Låt eleverna återberätta vad ni sett i Kungsparken. Skriv ner en gemensam text utifrån vad eleverna berättar. Låt varje elev få ett exempla...