Gå direkt till innehållet

Skulpturen Diana – naturens väktare av Ernst Billgren är ett konstverk med många lager. Ju mer den betraktas ju fler frågor väcks.

I lektionsmaterialet ”Diana, naturens väktare” får eleverna utifrån sin upplevelse och analys av skulpturen Diana – naturens väktare skapa en egen skulptur med tillhörande miljö. Arbetsprocessen dokumenteras där eleven arbeta med olika material, tekniker och verktyg.

 


Det här arbetsområdet består av fyra olika delar. De fyra delarna beskrivs i lektionerna nedan:

1. FAKTABAKGRUND OM KONSTVERKET ERNST BILLGREN OCH DIANA – NATURENS VÄKTARE

2. SAGAN OM DIANAS JAKT

3. BESÖK I KUNGSPARKEN

4. SKAPANDE AV EGEN SKULPTUR

Filer och länkar som är kopplade till arbetsområdet hittar du både i den löpande texten i lektionsinnehållet men också under ”moment”. Filer och länkar under ”moment” kan du enkelt importera till ditt Classroom.

 

LÄNK TILL KARTAN HITTAR DU HÄR

(MER OM PEDAGOGISKA KARTOR HITTAR DU HÄR)

 

PP

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

Faktabakgrund om konstverket Ernst Billgren och Diana – naturens väktare

1. FAKTABAKGRUND OM KONSTVERKET ERNST BILLGREN OCH DIANA – NATURENS VÄKTARE A) För att förbereda sig inför arbetet med skulpturen läser pedagogen texten Ernst Billgren och konstverket Diana....

Sagan om Dianas jakt

2. SAGAN OM DIANAS JAKT A) Berätta om projektets upplägg via första och andra bilden i Storbildsunderlag. Här får eleverna en översikt över arbetet och bedömning. B) Efterhand som arbetet fortskrider...

Besök i Kungsparken

3. BESÖK I KUNGSPARKEN A) Förbered eleverna inför skulpturbesöket. Använd Storbildsunderlag sidan 12 – 13 som stöd. Här finns en karta över var skulpturen är placerad och en bild av den. B) För att fö...

Skapande av egen skulptur

4. SKAPANDE AV EGEN SKULPTUR A) Återberättande efter besöket Låt eleverna efter besöket att återberätta vad ni sett i Kungsparken utifrån de bilder som eleverna tagit själva och skulpturanalysfrågorna...