Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

395 träffar

VI OCH NATUREN I ÖRESUND

Hälften av Malmö kommuns yta består av vatten, trots det är det många av oss som inte riktigt vet vad och vem som lever i vårt närmsta vatten. I det här lektionspaketet får eleverna bekanta sig mer me...

1600-TALET: MALMÖ BLIR SVENSKT – ETT KÄLLKRITISKT PERSPEKTIV

Under 1600-talet upplevde Malmö en nedgång: sjukdomar, missväxt och krig påverkade staden och dess invånare. Det var också under denna tid som Malmö gick från att vara en dansk till att bli en svensk...

VATTENSAFARI

Hur rör sig vatten och hur kan vi få syn på det i Malmö? På Augustenborg finns fina förutsättningar både på de gröna taken och bland markens vattenkanaler. I det här lektionspaketet får eleverna bekan...

AXEL – ETT MÄNNISKOÖDE UNDER MALMÖS INDUSTRIALISERING

Platsers användning förändras över tid. Genom att arbeta med platser som anknyter till 1800-talet får eleverna i språkintroduktionen en inblick i denna tid och skapar samtidigt själv en känsla för pla...

HISTORIEBRUK MED MALMÖ SOM UTGÅNGSPUNKT – MAZETTIFABRIKEN OCH MAZETTIREKLAM

I slutet av 1800-talet flyttade den danske affärsmannen Emil Nissen till Malmö. Han startade Malmö Choklad och Konfektfabrik 1888 som senare blev Mazetti. Idag är detta en plats för kulturverksamhet....

HISTORIEBRUK MED MALMÖ SOM UTGÅNGSPUNKT – VITA BUSSARNA

Precis utanför porten på Malmö Museer står en av de vita bussarna som hämtade hem flyktingar från tyska koncentrationsläger. Bussen ingår i utställningen ”Välkommen till Sverige” som belys...

HISTORIEBRUK MED MALMÖ SOM UTGÅNGSPUNKT – MALMÖ FOLKETS PARK

I Malmö Folkets Park finns flera viktiga socialdemokratiska politiker avbildade i form av byster. Hur kan man koppla dessa till historiebruksövningar? Lektionsmaterialet Malmö Folkets Park utgår från...

RELIGIÖSA BYGGNADER I MALMÖ – VÄSTRA SKRÄVLINGE KYRKA

Västra Skrävlinge har varit en kyrkby sedan långt tillbaka. Det är tredje kyrkan som står på samma plats. Under 1500-talet förvisades Malmös reformator Claus Mortensen till Västra Skrävlinge kyrka eft...

VAD ÄR LUFT?

Luft finns över allt, men hur får vi syn på att det är något? Att arbeta med att synliggöra luft, att det är något och att det väger, kan göras var som helst. I det här arbetet får eleverna se och kän...

Hopp i havet – om havets ekosystem

Att se Öresund så där lite från sidan är de flesta av oss vana vid, men vad är det som döljer sig under ytan? ”Hopp i havet” är ett arbetsområde som ska ge möjlighet att öka kunskapen om...