På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
I Matematik 2a är andragradsfunktioner en central del av kursen. Denna uppgift kan användas både för att testa elevernas begrepps- och metodförmåga och för att de ska öva på att resonera och kommunicera matematik till varandra.
När man arbetar med programmering med Bluebots och Beebots så ger banor en bra struktur. Somliga lärare använder kakelplattor, andra använder kapplastavar för att visa vägen för de små robotarna. Jag...
Problemet består i att en grupp vuxna samt två barn ska ro över en flod. Gummibåten som de har till förfogande kan ta begränsad last (ca 85 kg). Hur ska de på enklaste sätt göra för att ta sig över? Det gäller i första hand för eleverna att hitta ett sätt att få alla över. Därefter utvidgas problemet med bland annat olika antal vuxna.
Turtle är en populär modul i Python som möjliggör enkel grafisk programmering. Det kan användas för att bekanta sig med egenskaper för geometriska objekt såväl som en introduktion till sekventiell programmering. Vill du som pedagog komma igång med Turtle-programmering i Google Colab kan du använda denna instruktion som start för dig och dina elever.
Detta är andra resursen som introducerar ColabTurtle som ett sätt att arbeta med Python 3 i matematikundervisningen. Resursen är framförallt tänkt för dig som undervisar årskurserna 7-9 samt åk 1 på g...
Upptäck din närmiljö genom pedagogiska kartor. Pedagogiska kartor är ett digitalt verktyg för dig som ser fördelarna med utomhuspedagogik och vill inkludera möjligheterna som stadens miljöer ger.
Ar...
Det finns vissa mönster som är vanligare i naturen än andra. Genom en lupp går det att upptäcka spännande mönster som inte är synligt för det blotta ögat.
Ta del av mer information om Folkets park gä...
Ta del av elva olika lathundar inom fem olika matematiska områden. En lathund kan exempelvis användas av en nybörjare som behöver komma igång eller någon som behöver påminna sig om vilka steg som ska göras i vilken ordning.