Ordlista (Classroom)
Dela ut uppgiften via Classroom till alla i klassen. Låt eleverna arbeta med att ta reda på vad de olika begreppen och orden betyder och. När de är klara skickar de in via Classr...
I det här momentet undersöker eleverna hemmets vanor. Som stöd har de ett formulär. Sedan funderar de ut fem saker som kan förändras för att spara på jordens naturresurser, hushålla med energi och sky...
Berätta att detta första moment är ett stöd för deras individuella uppgift de sedan ska göra. Börja med att låta eleverna prata två och två kring vad de har samlat in hemifrån. Återkoppla sedan i helg...
Visa bilder på några “onödiga prylar” (du kan till exempel googla) och låt eleverna diskutera prylarna utifrån olika hållbarhetsperspektiv.
För vem är prylen tillverkad?
Vem tror ni vill köpa prylen...
Nu ska eleverna själva bestämma vilken som är deras onödigaste pryl.
De arbetar utifrån en elevintruktion när de beskriver sin onödiga pryl. Inlämning sker via Classroom.
Eleverna gör en poster där de beskriver ”sin” onödigaste pryl. På postern ska de ha en bild och beskriva sin pryl utifrån den elevinstruktion de följde förra lektionen.
Låt eleverna hänga upp sina posters i klassrummet. Låt alla gå runt och läsa varandras. Rösta nu fram klassens onödigaste pryl. Använd till exempel google formulär eller vanliga färgglada klisterplupp...
Presentera att ni ska göra en Miljöanalys av den egna skolan. Dela upp klassen i mindre grupper och låt dem i gruppen komma överens om ur vilket perspektiv de ska analysera skolan. När gruppen bestämt...