På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Här arbetar eleverna i grupp med att analysera skolan utifrån respektive hållbarhetsområde.
(Miljöanalysen av den egna skolan är en variant av Naturskyddsföreningens uppgift från Energifallet.)
Moment...
Här förbereder eleverna en poster kring den onödigaste prylen de har valt. De läser varandras och röstar vilken pryl de tycker är den onödigaste via ett google formulär.
Moment:
Beskriv uppgiften a...
Här får eleverna fundera på onödiga prylar. Vad är en onödig pryl? Varför tillverkas prylar som inte behövs? Hur påverkas naturresurser och människor? Vilka argument finns för och emot tillverkning oc...
Efter att ni läst kapitel 3, samtala med eleverna om inbjudningskortet Anton fick:
Kommer de ihåg vad tjejen Anton är kär i heter?
Kan de beskriva känslan Anton fick när han läste kortet?
En av poän...
Efter att ni läst kapitel 3, samtala med eleverna om experimenten:
Kommer de ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton upptäckte?
Kan de återberätta experimenten?
Låt eleverna göra experimentet so...
Efter att ni läst kapitel 2, samtala med eleverna om pinsamheten som Anton råkade ut för:
Kan de återberätta pinsamheten?
Fortsätt därefter att prata om pinsamheter:
Har de själva råkat ut för en?...
Efter att ni läst kapitel 2, samtala med eleverna om tjejen Anton är lite kär i:
Kommer de ihåg vad hon heter?
Kan de återberätta hans tankar om henne?
Fortsätt därefter att prata om att bli kär:
H...
Efter att ni läst kapitel 2, samtala med eleverna om experimentet:
Kommer de ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton upptäckte?
Kan de återberätta experimentet?
Har de själva sett detta hända på...
Efter att ni läst kapitel 1, samtala med eleverna om pinsamheten som Anton råkade ut för:
Kan de återberätta pinsamheten?
Kan du som lärare bjuda på en schysst pinsamhet som du själv, eller någon du...