På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Här inleder du med att eleverna repeterar eller introduceras för begreppen energi och hållbar utveckling. De får arbeta med att ta reda på vad olika ord på en ordlista betyder . De får sedan en uppgif...
Här introducerar du arbetsområdet genom att låta eleverna diskutera ett hållbarhetsdilemma i mindre grupper samt presenterar arbetsområdet och den pedagogiska planeringen.
Moment:
Hållbarhetsdilemm...
Lektionsmål: Eleven har kännedom om att vattenmolekylen innehåller en fördelning av laddningar som gör vattnet till ett bra lösningsmedel för vanligt koksalt.
Förberedelse för läraren
Inför lektionen...
Följande fyra klipp riktar sig till eleverna med syftet att koppla ihop lässtrategierna med hjärnan. Klippen förutsätter att eleverna redan känner till lässtrategierna. En del av strategierna får stör...
Lektionsmål:
Eleven har förståelse för att vattenmolekylernas polaritet gör att de håller ihop och bildar en sammanhängande yta. Det ytan håller ihop så pass starkt att vissa djur kan gå på den.
Elev...
Lektionsmål:
Eleven känner till att vattnet har olika faser vid olika temperaturer.
Eleven tränar olika begrepp inom ämnesområdet.
Eleven använder ord och begrepp tillsammans med ett kreativt skapand...
Lektionsmål:Medvetandegör aktuella forskningsområden inom naturvetenskapen och andra områden. Eleven får en insikt om att det finns möjligheter för eleven att bli forskare och att det finns en variera...
Här återkopplar ni till uppgiften eleverna fick på förra lektionen, På spaning i hemmet. De skriver sedan klart uppgiften på lektionen och lämnar in. (Classroom).
Moment:
Låt eleverna berätta...
När man förstår en del grundläggande principer om hjärnan och lärande kan man också välja effektiva strategier för sitt läsande och lärande. Genom att koppla hjärnan och lärande till lässtrategierna f...
Här presenterar grupperna vad de kommit fram till samt att ni diskuterar resultatet i helgrupp. Alla reflekterar/utvärderar också individuellt kring arbetsområdet. Ni tar också ställning till om det ä...