Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

128 träffar

Miljöanalys av den egna skolan

Presentera att ni ska göra en Miljöanalys av den egna skolan. Dela upp klassen i mindre grupper och låt dem i gruppen komma överens om ur vilket perspektiv de ska analysera skolan. När gruppen bestämt...

Hjärnan och minnesprocessen

Här ges en illustrativ och förenklad bild av minnesprocessen som förklarar varför det är viktigt att tänka aktiva tankar när man vill minnas. Här nämns också begrepp såsom “minnesledtrådar”, “framploc...

Hjärnan och uppmärksamhet

I det här klippet betonas och förtydligas vikten av den kontrollerade uppmärksamheten när du vill minnas något. Här får eleverna veta vad som händer när de utsätts för distraktioner och varför det spa...

Minnas texten

Följande klipp förklarar för eleverna hur det begränsade arbetsminnet, som ibland används synonymt med korttidsminnet, fungerar. Eleverna får kunskap om hur känsligt arbetsminnet är för distraktioner...

En formbar hjärna

Följande klipp ger en förenklad men illustrativ förklaring om hur det går till när man lär sig något nytt och varför det är naturligt att det är svårt i början.   ÖVNING: ÄGARE ÖVER DITT LÄRANDE...

Dialog med skolbyggnadens förvaltare?

Fundera tillsammans med eleverna vem som mer borde få ta del av deras miljöanalys av skolan. Om ni har möjlighet kan ni bjuda in skolbyggnadens förvaltare till ett dialogmöte. Om hen har möjlighet att...

Individuell reflektion arbetsområdet

Låt eleverna reflektera själva och lämna in reflektionen individuellt via Classroom.

Presentation Miljöanalys

Låt grupperna presentera sina respektive analyser för varandra. Diskutera vad den samlade bilden säger. För jämförelser bland annat på skolans el och vattenanvändning kan ni använda Serviceförvaltning...

Om hållbarhet

Visa filmen: Om hållbarhet och be eleverna prata två och två kring vad de tänker om filmen samt om det var några ord som de inte förstod. Plocka upp några funderingar i helgrupp och skriv upp orden de...

Utställning och röstning

Låt eleverna hänga upp sina posters i klassrummet. Låt alla gå runt och läsa varandras. Rösta nu fram klassens onödigaste pryl. Använd till exempel google formulär eller vanliga färgglada klisterplupp...