Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

128 träffar

Moment 3: Gå på vattnet

Repetera lektionsmålen innan eleverna sätter igång med momentet.. Repetera, innan lektionens slut, lektionsmålen och poängtera vad eleverna har med sig ut genom dörren i resten av sina liv!   &nb...

Moment 4: Tid över?

Om det finns någon elev som har tid över är detta moment, samt nästa moment (4), något att arbeta med. Tanken är att eleven ska reflektera över omgivande krafters påverkan på vattenmolekylerna. Lärare...

Moment 5: Tid över?

Om det finns någon elev som har tid över, är detta moment något att arbeta med. Tanken är att eleven ska reflektera över att olika vätskor har olika ytspänning och att de intermolekylära krafterna det...

Moment 4: Kolla svaret!

Följande moment måste genomföras mycket senare än moment 3 i o m att det tar tid att erhålla svar från forskarna! När svaren har erhållits är det dags att göra en uppföljning av frågorna, som skrevs t...

Moment 3: Dags att ställa frågor till en forskare!

FÖRBEREDELSER FÖR LÄRAREN Gå igenom webbsidan först. Kontrollera var eleverna ska ställa sina frågor någonstans (du klickar på listan med ”Fråga om …”). Eleverna delas in i grupper...

Moment 2: Karin och du träffar Sveriges häftigaste forskare!

Eleverna väljer två filmer att titta på, på sidorna Vetenskapsfestivalen (se nedan) där forskare kort beskriver sin forskning och/eller Göteborgs Universitets sida. I klassen kan ni tillsammans titta...

Moment 1: Vem är det som forskar?

Vilka förkunskaper har eleverna om en forskare? Vem är det? Hur ser han/hon ut?: a) Låt eleverna skissa en bild över hur en forskare ser ut och vad han/hon gör. Skriv inga namn på skisserna.  Rita på...

Moment 3: Film – Min film om vatten!

Lektionsmål: Eleven skapar en film där ord och begrepp används för att förklara vattenmolekylernas intra- och intermolekylära krafter och hur värmeenergin påverkar molekylrörelsen (intra = mellan ato...

Presentera arbetsområdet

Visa gärna filmen ”Jag är en siffra att räkna med” och berätta om de Globala Hållbarhetsmålen. Berätta att detta arbetsområde är ett sätt som ni på er skola kan arbeta med målen och framfö...

Moment 1: Fokus!

Fokus i momentet är att få förståelse för vad det faktiskt är som händer då temperaturen förändras. Dela in klassen i grupper om 5-7 st elever inför moment 1.