Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

106 träffar

Earth Hour – vad kan du göra?

Earth Hour närmar sig och det finns massor att hitta på! Kika in i resursen och lär dig mer om varför människor över hela världen släcker lampor under en timme?

Vi och världshavet

1. Vi och världshavet 1. Förbered inför kommande fältstudie. På Naturum Öresund hittar du information inför besöket. I Havslådan – Fristående fältstudie finns allt material som klassen behöver för att...

Efterarbete – bearbetning av insamlat material

3. Efterarbete – bearbetning av insamlat material 1. Titta gemensamt på de bilder som ni tagit under fältstudien. Diskutera vad ni gjorde och såg. Detta för att repetera och sätta fokus på nästa...

Dags att välja utmaning!

Nu är det dags för eleverna att välja vad de vill fördjupa sig i. Varje utmaning presenteras med en lärarguiden i anteckningar. Vill du skicka bladet till eleverna rekommenderar jag att du först ladda...

De globala målen – Du kan påverka!

Syftet med denna lektion är att introducera, befästa och fördjupa elevernas kunskap om Agenda 2030 samt få dem att inse att de själva kan påverka världen vi lever i. FN:s Agenda 2030 och de 17 Globala...

Modets baksida – slavarbete och miljögifter

Under denna lektion ska eleverna få lära sig mer om textilindustrins baksida genom en presentation som tar upp triangelhandeln, arbetsförhållanden för dem som syr våra kläder idag samt hur textilindus...

Vad är en analys och hur gör man en bra analys?

En lektion i vilken du som lärare: Introducerar vad som är en bra analys. Exemplifierar och förklarar med hjälp av elev- och bedömningsexempel. Låter eleverna öva analyser och få formativ feedback....

Vad bor i havet? En fältstudie

2. Vad bor i havet? En fältstudie 1. Boka Havslådan – Fristående fältstudie på naturum Öresund. Kontrollera förutsättningarna preliminärt för genomförande av fältstudien (väder, vind, vattennivå...

Hur kan jag göra medvetna val kring min konsumtion?

9.   I övningen Avfallshierarkin – vad säger den? får eleverna sammanfatta det som de lärt sig under besöket och med ny information sammanfatta hur var och en kan göra mer medvetna val kring sin egen...

När vi har konsumerat – Vad gör vi med det som blir över?

8.   A) Sortering av sopor. Pedagogen tar med sig torra sopor hemifrån eller ber eleverna ta med torra sopor till exempel kläder, skor, förpackningar i olika material, tidningar, el-avfall, glas och m...