Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

106 träffar

Var kommer min mat ifrån?

7.   A) Skriv ut varsin världskarta till eleverna i A3-format. En karta skrivs också ut till att sätta upp i klassrummet. Världskartan finns att hämta i flera varianter. B) Utifrån det eleverna skrivi...

Var kommer mina kläder ifrån?

6.   A) Dela ut hemuppgiften Var kommer mina kläder ifrån?. Detta är underlag till nästkommande lektionstillfälle. B) Se filmen Härifrån till hållbarheten, avsnittet om kläder. Den finns att se via Ma...

Namngeografi

5.   A) För att kunna diskutera och förstå problematiken kring transporter kopplade till konsumtion behöver eleverna kunskaper i namngeografi. Låt eleverna titta på världens 25 största länder och värl...

Transporter – Hur kommer produkten hit?

4.   A) Lägg till begrepp i er begreppslista. Begrepp som är viktiga i nästa avsnitt är: transport transportera B) Se filmen Välkommen till staden, avsnittet ”Om varutransporter”. Den finns att se v...

Konsumtion – för att vi vill eller för att vi måste?

3.   A) Påbörja en begreppslista. Listan kan skrivas ner och fyllas på efterhand eller göras digitalt. Listan är relevant för elevernas förförståelse inför kommande film om konsumtion. För in följande...

Hållbar utveckling – Vad är det?

2.  A) Läs faktatexten Hållbar utveckling – Vad är det och vad kan jag göra? B) I övningen Globala målen – sorteringsuppgift får eleverna tillfälle att fylla begreppet hållbar utveckling med inn...

Vad ska vi lära?

1.  A) Boka besök hos SYSAV via deras hemsida. Besöket kommer att ske i slutet av arbetsområdet. B) Inled arbetet genom att diskutera kunskapskravet för arbetsområdet tillsammans med eleverna och vad...

Varför bär vi kläder?

Under denna lektion ska eleverna få reflektera över några frågor för att få igång deras tankeprocess kring just kläder. Varför bär vi kläder? Hur gör man kläder? Vem köper kläderna som de bär? Elevern...

Nä men?! Vad har du på dig?

Nu när eleverna vet hur man gör tyg idag så ska de resa 500 år tillbaka i tiden för att se hur mode och kläder förändrats över tid.  Syftet med detta är att få dem att inse hur annorlunda man klädde s...

Rita världen

En lektion under vilken du som lärare: Inleder med att låta eleverna rita världen på fri hand ur minnet och jobbar vidare med resultatet. Introducerar arbetsområdet. Bestämmer lämplig arbets- och exa...