Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

74 träffar
Resursmaterial

Kartorna ljuger för oss!

Få saker upprör elever lika mycket som att få reda på att något de lärt sig i skolan (eller livet) varit en lögn. Detta är särskilt tydligt när du som geografilärare får berätta för eleverna att värld...
Resursmaterial

Koordinaterna som gör att vi inte tappar bort oss

– Mayday! Min båt har fått motorstopp. Jag är i sjönöd. – Det här är kustbevakningen i Rabat. Vi hör dig. Kan du ange din position? – Enligt min kartbok som jag fick i skolan är jag...
Resursmaterial

Repetition – frågesport i SO för mellanstadiet

Tid för repetition! Här finner du en frågesport att sätta upp för en tipsrunda enskilt eller i grupp. Frågorna varierar mellan historia, geografi, religion och samhällskunskap. Dax att dra i minnesledtrådarna och kanske lära nytt!
Lektion

Vad är en analys och hur gör man en bra analys?

En lektion i vilken du som lärare: Introducerar vad som är en bra analys. Exemplifierar och förklarar med hjälp av elev- och bedömningsexempel. Låter eleverna öva analyser och få formativ feedback....
Lektion

Kartorna ljuger för oss!

En lektion i vilken du som lärare: Med hjälp av apelsinexperimentet visar eleverna att kartor nästan genomgående förvränger verkligheten. Introducerar och diskuterar olika kartprojektioner.
Lektion

3. Lässtrategier och hjärnan

Följande fyra klipp riktar sig till eleverna med syftet att koppla ihop lässtrategierna med hjärnan. Klippen förutsätter att eleverna redan känner till lässtrategierna. En del av strategierna får stör...
Lektion

Varför bär vi kläder?

Under denna lektion ska eleverna få reflektera över några frågor för att få igång deras tankeprocess kring just kläder. Varför bär vi kläder? Hur gör man kläder? Vem köper kläderna som de bär? Elevern...
Lektion

2. Hjärnan och lärande

När man förstår en del grundläggande principer om hjärnan och lärande kan man också välja effektiva strategier för sitt läsande och lärande. Genom att koppla hjärnan och lärande till lässtrategierna f...
Lektion

Nä men?! Vad har du på dig?

Nu när eleverna vet hur man gör tyg idag så ska de resa 500 år tillbaka i tiden för att se hur mode och kläder förändrats över tid.  Syftet med detta är att få dem att inse hur annorlunda man klädde s...
Lektion

Dags att välja utmaning!

Nu är det dags för eleverna att välja vad de vill fördjupa sig i. Varje utmaning presenteras med en lärarguiden i anteckningar. Vill du skicka bladet till eleverna rekommenderar jag att du först ladda...