Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

142 träffar
Moment

Utställning och röstning

Låt eleverna hänga upp sina posters i klassrummet. Låt alla gå runt och läsa varandras. Rösta nu fram klassens onödigaste pryl. Använd till exempel google formulär eller vanliga färgglada klisterplupp...
Moment

Gör en poster

Eleverna gör en poster där de beskriver ”sin” onödigaste pryl. På postern ska de ha en bild och beskriva sin pryl utifrån den elevinstruktion de följde förra lektionen.  
Moment

Vilken är din onödigaste pryl?

Nu ska eleverna själva bestämma vilken som är deras onödigaste pryl. De arbetar utifrån en elevintruktion när de beskriver sin onödiga pryl. Inlämning sker via Classroom.
Moment

Vad är en onödig pryl?

Visa bilder på några “onödiga prylar” (du kan till exempel googla) och låt eleverna diskutera prylarna utifrån olika hållbarhetsperspektiv.  För vem är prylen tillverkad? Vem tror ni vill köpa prylen...
Moment

Uppgift – På spaning i hemmet

I detta moment arbetar eleverna vidare med På spaning i hemmet. Nu gör dem en individuell uppgift som de lämnar in via Classroom.
Moment

En formbar hjärna

Följande klipp ger en förenklad men illustrativ förklaring om hur det går till när man lär sig något nytt och varför det är naturligt att det är svårt i början.   ÖVNING: ÄGARE ÖVER DITT LÄRANDE...
Moment

Återkoppling På spaning i hemmet

Berätta att detta första moment är ett stöd för deras individuella uppgift de sedan ska göra. Börja med att låta eleverna prata två och två kring vad de har samlat in hemifrån. Återkoppla sedan i helg...
Moment

På spaning i hemmet

I det här momentet undersöker eleverna hemmets vanor. Som stöd har de ett formulär. Sedan funderar de ut fem saker som kan förändras för att spara på jordens naturresurser, hushålla med energi och sky...
Moment

Ordlista

Ordlista (Classroom) Dela ut uppgiften via Classroom till alla i klassen. Låt eleverna arbeta med att ta reda på vad de olika begreppen och orden betyder och. När de är klara skickar de in via Classr...
Moment

Om hållbarhet

Visa filmen: Om hållbarhet och be eleverna prata två och två kring vad de tänker om filmen samt om det var några ord som de inte förstod. Plocka upp några funderingar i helgrupp och skriv upp orden de...