Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

327 träffar

Lässtrategier – sammanfatta det lästa

Det finns många olika lässtrategier att ta till för att förstå och minnas en text. En del strategier fokuserar på vad eleven ska göra före läsningen, under läsningen eller efter läsningen. Den här lässtrategin gör eleven efter att ha läst en text. Att sammanfatta det lästa är kognitivt krävande men lönar sig.

Lässtrategier – SQ3R

I den här resursen hittar du SQ3R-metoden som lämpar sig väl för naturvetenskapliga ämnen och faktatexter som inte ger läsaren något tolkningsutrymme. I resursen presenteras en mall som hjälper eleverna att organisera sin läsning.

Praktisk användning av Chattbottar

Jonatan Tensetti, IKT-pedagog, bjuder på en rad förslag hur du kan använda ChatGPT i din undervisning. Låt den agera retorikexpert, skapa quiz, hjälpa till att träna vanliga fraser på ett annat språk eller öva elevernas kritiska tänkande. Listan är lång! 

Orsaksdiagram – ett stöd vid läsning

I den här resursen får du bekanta dig med Orsaksdiagram som kan vara ett stöd för att samla information vid läsning.

Motivationsteorier för lärare – Målorienteringsteorin

För att skolarbetet ska fungera behöver eleverna känna sig motiverade. Att på olika sätt kunna motivera elever är därför en av lärarnas viktigaste uppgifter. Men hur fungerar motivation och hur kan ma...

Motivationsteorier för lärare – Tron på den egna kapaciteten

Den här resursen presenterar motivationsteorin "Tron på den egna kapaciteten" och utgår från att elever ställer sig frågan "Kan jag klara den här uppgiften"? Höga förväntningar ökar motivationen medan låga förväntningar sänker motivationen.

Motivationsteorier för lärare – Attribution

Motivationsteorin "Attribution" handlar om hur man förklarar orsaker till olika händelser och ger svar på en rad “varför” frågor. Här ligger fokus på hur elever kan förklara sina egna prestationer och hur det kan påverka motivationen.  Utgångspunkten är: Varför klarade jag (inte) den här uppgiften?

Motivationsteorier för lärare – Självvärdering av ämneskunskaper

Den här motivationsteorin utgår från att eleven ställer sig frågan: Är jag lika bra som de andra? För att svara på frågan gör eleven en social jämförelse med andra elever i klassen. Att uppfatta sig s...

T.H.I.E.V.E.S – en strategi innan läsning av faktatexter

I den här resursen får du en övergripande beskrivning av THIEVES – en strategi att använda innan läsning. Ladda gärna ner dokumenten nedan som beskriver hur eleverna kan jobba med THIEVES.  ...

Begreppsmoln före läsning

Med hjälp av begreppsmoln kan du stötta eleverna innan de ska läsa en faktatext.