Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

327 träffar

Övertyga den andre

Strategin ”Övertyga den andre” kan fungera som ett sätt att stötta och motivera elever till mer koncentrerad och aktiv läsning, i synnerhet när det gäller faktatexter. Aktiviteten kan ocks...

Läsa argumenterande texter

Den här strategin stöttar eleverna i läsning av argumenterande texter genom att göra dem uppmärksamma på hur texten är uppbyggd och vilken typ av skolspråk som används i texten, men den kan även användas som mall när eleverna ska skriva en argumenterande text.

Synliggöra – läsvanor och läsundervisning i verksamheten

Att arbeta aktivt och medvetet med att väcka läslust har betydelse. Läslust kan ge våra barn och unga bättre förutsättningar att klara skolan och ta sig fram i en komplex verklighet. Under 2022 gav An...

Motivationsteorier för lärare – Värden

I den här resursen utgår vi från att elever ställer sig frågan "Vilket värde har den här uppgiften för mig?" och vad det kommer att innebära för motivationen

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – ord och begrepp

Genom att jobba med ord och begrepp övar sig eleverna såväl på att använda och känna igen ord och begrepp, att packa upp ord genom att reda ut vilka ord nominaliseringar är skapade av och att stötta dem i läsförståelse. I denna resurs presenteras tre strategier för att göra eleverna medvetna om hur de aktivt kan öka sin förståelse och vidga sitt ordförråd.

Öppna Malmö – Hur ser din drömstad ut?

Den här resursen tar sin avstamp i “Öppna Malmö Vision 2050” som samlar unga i vår stad med syftet att alla i Malmö ska kunna vara stolta över sin bakgrund och identitet och leva i staden som jämlikar. Resursen leder så klart vidare till vilka visioner dina elever har!

Att skriva objektivt – utveckla analytisk förmåga och resonemang

Att öva förmågan att förhålla sig objektivt kan vara ett sätt att sätta fakta i ett sammanhang och visa på samband utifrån olika perspektiv.

Att möta elever i samband med krishändelse

Den här texten är tänkt att stötta och vägleda dig i rollen som pedagog som ska möta barn efter en allvarlig händelse. Med allvarlig händelse menas här en plötsligt uppkommen svår händelse på skolan eller i närområdet. Det kan exempelvis handla om olyckor, terrordåd, skjutningar eller att någon plötsligt avlider.

Israel – Palestina

Israel-Palestinafrågan är en laddad och ibland svår fråga att hantera i undervisningssituationer och i andra situationer i skolan där frågan kan komma upp. Det här är ett material som riktar sig såväl till dig som undervisar om konflikten som till dig som på andra sätt kan behöva stöd i hur du ska hantera konflikten i skolan.

Samtal med elever om oroande händelser

Planerar du att ha samtal med dina elever om oroande händelser i omvärlden? Läs gärna vidare om du känner dig osäker på hur vi vuxna kan prata med barn på ett bra sätt om ämnen som väcker oro.