I den här resursen utgår vi från att elever ställer sig frågan "Vilket värde har den här uppgiften för mig?" och vad det kommer att innebära för motivationen
Våren är snart här, eller? Leta vårtecken och varför inte rapportera era vårtecken till Vårkollen.se. Tillsammans med forskare vill Svenska Botaniska Föreningen ta reda på hur snabbt våren utvecklas ö...
Inom motivationsforskning har man länge skiljt på inre och yttre motivation. I denna resurs tittar vi närmre på inre och yttre motivation utifrån medbestämmandeteorin. Teorin utgår ifrån frågan: Vill jag göra den här uppgiften?
Att arbeta aktivt och medvetet med att väcka läslust har betydelse. Läslust kan ge våra barn och unga bättre förutsättningar att klara skolan och ta sig fram i en komplex verklighet. Under 2022 gav An...
I den här resursen av vinnaren av Malmö Pedagogpris 2021, Lina Karlström, listar hon en del förutsättningar och tips kring att bedriva undervisning och skapa pedagogiska relationer med hjälp av stationer utomhus.
Strategin ”Övertyga den andre” kan fungera som ett sätt att stötta och motivera elever till mer koncentrerad och aktiv läsning, i synnerhet när det gäller faktatexter. Aktiviteten kan ocks...
Samhörighet och tillit är grundfundamentet för att elever i lugn och ro ska kunna fokusera på att lära och samarbeta. Att uppleva att man är inkluderad och omtyckt och är en del av trygga sociala relationer är ett grundläggande psykologiskt behov hos människan.
Diagrammen fungerar som ett grafiskt stöd som hjälper eleverna att samla information och få syn på relationer och samband i texter. Att stötta eleverna med olika typer av strategier före, under och efter läsningen är en viktigt del av den pedagogiska planeringen.