I den här resursen hittar du SQ3R-metoden som lämpar sig väl för naturvetenskapliga ämnen och faktatexter som inte ger läsaren något tolkningsutrymme. I resursen presenteras en mall som hjälper eleverna att organisera sin läsning.
Den här resursen tar sin avstamp i “Öppna Malmö Vision 2050” som samlar unga i vår stad med syftet att alla i Malmö ska kunna vara stolta över sin bakgrund och identitet och leva i staden som jämlikar. Resursen leder så klart vidare till vilka visioner dina elever har!
Ämne:
Ämnesövergripande
Värdegrund
Språk:
Svenska
Utbildningsnivå:
Grundskola
Skrivet av: gustavo.nazarLena WinqvistAnnika Almers
För att skolarbetet ska fungera behöver eleverna känna sig motiverade. Att på olika sätt kunna motivera elever är därför en av lärarnas viktigaste uppgifter. Men hur fungerar motivation och hur kan ma...
Motivationsteorin "Attribution" handlar om hur man förklarar orsaker till olika händelser och ger svar på en rad “varför” frågor. Här ligger fokus på hur elever kan förklara sina egna prestationer och hur det kan påverka motivationen.
Utgångspunkten är: Varför klarade jag (inte) den här uppgiften?
Att arbeta aktivt och medvetet med att väcka läslust har betydelse. Läslust kan ge våra barn och unga bättre förutsättningar att klara skolan och ta sig fram i en komplex verklighet. Under 2022 gav An...
Den här motivationsteorin utgår från att eleven ställer sig frågan: Är jag lika bra som de andra? För att svara på frågan gör eleven en social jämförelse med andra elever i klassen. Att uppfatta sig s...
I den här resursen får du en övergripande beskrivning av THIEVES – en strategi att använda innan läsning. Ladda gärna ner dokumenten nedan som beskriver hur eleverna kan jobba med THIEVES.
 ...
I den här resursen utgår vi från att elever ställer sig frågan "Vilket värde har den här uppgiften för mig?" och vad det kommer att innebära för motivationen