Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

144 träffar
Arbetsområde

Brain breaks i klassrummet

Med en Brain Break ger du eleverna en mental paus oftast i kombination med en pulshöjande aktivitet. Genom rörelse ökar elevernas vakenhetsgrad, koncentration och kreativitet. Även mindre mängd rörelse ger effekt.
Arbetsområde

Matematisk programmering i Python

Fortbildningen vänder sig till matematiklärare på gymnasiet och komvux. Materialet kan även med fördel användas för matematiklärare i grundskolans år 7-9.
Arbetsområde

Hjärnan och lässtrategier

Att medvetet arbeta med lässtrategier fyller en didaktisk funktion oavsett ämne och texttyp. Dessutom kommer svårighetsgraden i texter att öka i takt med elevens utbildningsnivå vilket gör strategierna till praktiska verktyg genom hela livet.
Arbetsområde

Digitala Hågkomstresor

På hågkomstresor stärks lärandet genom platsens autenticitet, genom att befinna sig där det hände. Historia blir närvarande och verklig menar de som åker på dessa resor. Tyvärr kan inte alla Malmös elever åka på de här resorna, men vi har i materialet här gjort ett försök att förmedla den påverkan som platserna har. Materialet är avsett att stärka kunskap om judiskt liv före andra världskriget, Förintelsen och om antisemitism som den såg ut då. Läraren kan använda materialet i sin helhet eller så kan läraren välja ut ett avsnitt, allt efter behov.
Arbetsområde

Leda lärande i en föränderlig skola – utveckla adaptiv kompetens

Utveckla din adaptiva kompetens – förmågan att tänka om, anpassa dig och leda andra när skolans förutsättningar förändras. Få inspiration och verktyg för att skapa lärmiljöer där både du och dina kollegor kan växa.
Arbetsområde

Språkutveckling genom ELSA-modellen

Eget lärande genom språkstödjande aktioner Välkommen till “Språkutveckling genom ELSA-modellen”! Det här materialet vänder sig till dig som jobbar på förskolan och som vill observera, vässa och utveck...
Arbetsområde

SCARF – vår sociala hjärna

Det här arbetsområdet handlar om den sociala hjärnan. Det lyfter fram vad som triggar igång hot- och stressystemet och hur det påverkar lärande och samarbete negativt.
Arbetsområde

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för alla ämnen och åldrar

I stödmaterialet presenteras olika strategier som alla har sin grund i ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt. Metoderna är placerade som under rubriker som de vanligen brukar förknippas med, men kan och bör kombineras på ett flexibelt sätt i olika sammanhang och ämnen.
Resursmaterial

S8 – Strukturer i klassrummet

S8 (Struktur 8) är åtta punkter som rör struktur i klassrummet. Använd underlaget för att diskutera tillsammans i kollegiet hur ni ska arbeta med dessa punkter och sätt upp listan i klassrummen för att såväl elever som kollegor ska påminnas av en gemensam struktur.
Resursmaterial

Dyslexi och läs- och skrivsvårigheter

Här får du information om vad det innebär att ha dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt några verktyg man kan/bör erbjuda dessa elever. De verktyg som jag tipsar om har Malmö stad avtal med.