Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

238 träffar

Alternativt upplägg

Case: Eleverna ansvarar för maten på en stor internationell konferens. Det finns deltagare från alla världsdelar, både män och kvinnor och religiös och kulturell hänsyn måste tas. Vad påverkar vad som...

Sammanfatta och dra slutsatser – helklass – 20 minuter

Be sekreterarna i varje grupp en i taget  att redovisa anledningarna till att vilja äta viss mat och skriv upp de olika anledningarna på tavlan. Låt en  grupp säga en anledning och gå vidare till näst...

Övning i grupp – 20 minuter

Be eleverna under tystnad, fundera på vad de vill äta varje dag eller ofta och varför/anledningen till att de vill äta detta. Eleverna berättar för varandra i grupperna.  Eleven till vänster om sekret...

Inledning och förberedelse för övning – helklass – 20 minuter

Inled med att ta upp att inom all vetenskap är perspektiv ett viktigt redskap för att analysera och förstå omvärlden. Be eleverna definiera begreppet “perspektiv”. aspekt, infallsvinkel, punkt eller...

KLOCKA DIN KLASSUTMANING

Utmaningen kan varieras i det oändliga. Bara fantasin sätter gränser. Vill du addera ett pedagogiskt inslag så låt klassen gissa hur fort de kan lära sig att klara en viss utmaning på fyra övningstill...

Analys av resultatet

Med hjälp av google-formulärets sammanställning visas nu klassens svar på tavlan. Genomför en EPA som problematiserar mätningen och beräkningen. De ska fundera över frågorna: Varför fick vi olika s...

Introduktion – 10 minuter

Visa introduktionsbilden och introduktionsfilmen för eleverna och fråga dem vad de väcker för tankar. Be sedan eleverna fundera på och svara på följande frågor med hjälp av t.ex en VÖL eller en EPA. A...

Introduktion

Genomför en Tänka Tillsammans eller en EPA utifrån frågorna: Hur förbereder jag mig innan jag skriver en text? Hur gör jag för att bearbeta en text under och efter skrivandet? Vilken erfarenhet har n...

Föreläsning och bearbetning av anteckningar – 30 minuter

Håll din föreläsning om valfritt ämne som passar din undervisning. Avsett tio minuter i slutet för att eleverna ska kunna se över sina anteckningar. Cornellgruppen kan börja formulera frågor och summe...

HELA HAVET STORMAR – BISTÅ DIN BUNDIS

Denna övning kräver lite utrymme då alla elever inledningsvis ska ha var sin stol och behöver kunna röra sig runt i rummet. Var noga med att ingen skadar sig om det blir för vilt. Ställ stolarna i rum...