På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Läraren läser texten högt tillsammans med eleverna. Initialt uppmanas eleverna att förutsäga vad de tror att texten kommer att handla om med hjälp av rubriker, bilder och så vidare.
Texten delas upp...
Introducera en av lässtrategimodellerna nedan för eleverna.
Barbro Westlunds lässtrategier RT – Reciprocal teaching
RT består av fyra strategier:
Att kunna förutspå/ställa hypoteser (koppla i...
Eleverna genomför sedan experimentet i grupper om 2-3 personer. Varje grupp får testa med två vinklar. Viktigt är att du får en spridning på vinklar i grupperna. Några grupper ska ha vinklar nära vara...
Uppgiften presenteras. De ska avgöra om tiden för en svängning beror på vinkeln (se bild).
Berätta att teorin säger att vinkeln inte ska ha betydelse.
Genomför en EPA om:
Hur ska tiden mätas?
Hur m...
Case: Eleverna ansvarar för maten på en stor internationell konferens. Det finns deltagare från alla världsdelar, både män och kvinnor och religiös och kulturell hänsyn måste tas.
Vad påverkar vad som...
Be sekreterarna i varje grupp en i taget att redovisa anledningarna till att vilja äta viss mat och skriv upp de olika anledningarna på tavlan. Låt en grupp säga en anledning och gå vidare till näst...
Be eleverna under tystnad, fundera på vad de vill äta varje dag eller ofta och varför/anledningen till att de vill äta detta. Eleverna berättar för varandra i grupperna. Eleven till vänster om sekret...
Inled med att ta upp att inom all vetenskap är perspektiv ett viktigt redskap för att analysera och förstå omvärlden.
Be eleverna definiera begreppet “perspektiv”.
aspekt, infallsvinkel, punkt eller...
Alla delas in i smågrupper. Man ställer sig i en cirkel, med en person i mitten. Personen i mitten ska blunda och falla åt något håll i cirkeln och de andra ska försiktigt ”putta runt” denne. Sy...
Med hjälp av google-formulärets sammanställning visas nu klassens svar på tavlan.
Genomför en EPA som problematiserar mätningen och beräkningen. De ska fundera över frågorna:
Varför fick vi olika...