Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

203 träffar
Moment

Introducera lässtrategimodell för eleverna – 10 minuter

Introducera en av lässtrategimodellerna nedan för eleverna. Barbro Westlunds lässtrategier RT – Reciprocal teaching RT består av fyra strategier:  Att kunna förutspå/ställa hypoteser (koppla i...
Moment

Introduktion – 10 minuter

Visa introduktionsbilden.  Be sedan eleverna fundera på och svara på frågorna nedan. Ta hjälp av en VÖL. Eller ta stöd av en EPA. Anteckna elevernas svar på tavlan. Hur gör eleven för att bättre ta...
Moment

Övningen genomförs och diskuteras

Eleverna genomför sedan experimentet i grupper om 2-3 personer. Varje grupp får testa med två vinklar. Viktigt är att du får en spridning på vinklar i grupperna. Några grupper ska ha vinklar nära vara...
Moment

Introduktion med EPA

Uppgiften presenteras. De ska avgöra om tiden för en svängning beror på vinkeln (se bild). Berätta att teorin säger att vinkeln inte ska ha betydelse. Genomför en EPA om: Hur ska tiden mätas? Hur m...
Moment

Alternativt upplägg

Case: Eleverna ansvarar för maten på en stor internationell konferens. Det finns deltagare från alla världsdelar, både män och kvinnor och religiös och kulturell hänsyn måste tas. Vad påverkar vad som...
Moment

Analys av resultatet

Med hjälp av google-formulärets sammanställning visas nu klassens svar på tavlan. Genomför en EPA som problematiserar mätningen och beräkningen. De ska fundera över frågorna: Varför fick vi olika...
Moment

Sammanfatta och dra slutsatser – helklass – 20 minuter

Be sekreterarna i varje grupp en i taget  att redovisa anledningarna till att vilja äta viss mat och skriv upp de olika anledningarna på tavlan. Låt en  grupp säga en anledning och gå vidare till näst...
Moment

Övning i grupp – 20 minuter

Be eleverna under tystnad, fundera på vad de vill äta varje dag eller ofta och varför/anledningen till att de vill äta detta. Eleverna berättar för varandra i grupperna.  Eleven till vänster om sekret...
Moment

Inledning och förberedelse för övning – helklass – 20 minuter

Inled med att ta upp att inom all vetenskap är perspektiv ett viktigt redskap för att analysera och förstå omvärlden. Be eleverna definiera begreppet “perspektiv”. aspekt, infallsvinkel, punkt eller...
Moment

Trilla tryggt

Alla delas in i smågrupper. Man ställer sig i en cirkel, med en person i mitten. Personen i mitten ska blunda och falla åt något håll i cirkeln och de andra ska försiktigt ”putta runt” denne. Sy...