Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

488 träffar
Moment

Mer om vattnets former – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.
Moment

Mer om vattnets former – moment 3

Experiment ”Isbiten i galset” I detta moment ska ni påbörja ett enkelt experiment “Isbiten i glaset”. Lägg en isbit i ett glas. Berätta för eleverna att glaset ska stå orört i en veckas ti...
Moment

Mer om vattnets former – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska jobba vidare med vattnets former och dessutom om övergångarna mellan dem. Ni ska också starta ett experiment som heter “Isbiten i glaset” samt göra en övning där...
Moment

Mer om vattnets former – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vattnets former fa...
Moment

Vattnets former – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.
Moment

Vattnets former – moment 3

Under tiden isen smälter Detta moment innehåller ett experiment. Se filmen “Vattnets olika former” (se nedan). Genomför samma experiment i klassrummet. Låt eleverna först få känna på isen innan den lä...
Moment

Vattnets former – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska jobba med vattnets former och göra ett experiment som heter “Is i kastrull”. Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna beskriva och namnge vattnets olika former”...
Moment

Genomgång av uppgiften

Ett moment i vilket du som lärare går igenom uppgiften och sätter upp ramarna för arbetet. Förbered Inför detta moment bör du ha redigerat uppgiftsdokumentet så att det stämmer överens med hur du vill...
Moment

Introduktion av arbetsområdet och den pedagogiska planeringen

Gå igenom den arbetsområdet och pedagogiska planeringen. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområdet, vilka färdigheter som övas och vilka kunskapskrav som ska bedömas. I det...
Moment

Vattnets former – moment 1

Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som handlar om vatten och att de under arbetets gång kommer att lära sig om något som kallas för vattnets former och om olika lösningar oc...