Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.
Experiment ”Isbiten i galset”
I detta moment ska ni påbörja ett enkelt experiment “Isbiten i glaset”.
Lägg en isbit i ett glas. Berätta för eleverna att glaset ska stå orört i en veckas ti...
Berätta att ni under denna lektion ska jobba vidare med vattnets former och dessutom om övergångarna mellan dem. Ni ska också starta ett experiment som heter “Isbiten i glaset” samt göra en övning där...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vattnets former fa...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.
Under tiden isen smälter
Detta moment innehåller ett experiment. Se filmen “Vattnets olika former” (se nedan).
Genomför samma experiment i klassrummet.
Låt eleverna först få känna på isen innan den lä...
Berätta att ni under denna lektion ska jobba med vattnets former och göra ett experiment som heter “Is i kastrull”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna beskriva och namnge vattnets olika former”...
Ett moment i vilket du som lärare går igenom uppgiften och sätter upp ramarna för arbetet.
Förbered
Inför detta moment bör du ha redigerat uppgiftsdokumentet så att det stämmer överens med hur du vill...
Gå igenom den arbetsområdet och pedagogiska planeringen. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområdet, vilka färdigheter som övas och vilka kunskapskrav som ska bedömas.
I det...
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som handlar om vatten och att de under arbetets gång kommer att lära sig om något som kallas för vattnets former och om olika lösningar oc...