Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

487 träffar

KRITISKT TÄNKANDE ELLER OKRITISKT TÄNKANDE

(Brasklapp – detta arbetsområde förutsätter att elever redan känner till grunderna för kritiskt tänkande. Detta arbetsområde är att betrakta som en lämplig uppföljning till någon form av grundku...

NÄRINGSKEDJOR

Under arbetet med näringskedjor kommer ni under 5 lektioner att lära om djurs och växters livscykler. Hur djur och växter kan sorteras och grupperas samt om enkla näringskedjor.

Vänskap

Lektionsmål: “Med hjälp av filmen och övningen “skrynkla pappret” få en ökad insikt i hur ens handlingar påverkar andra människor för att därigenom vara mer schyssta mot varandra”. Material: Ett A4-a...

Arbetsområdesbeskrivning, pedagogisk planering och examinationsformer

En lektion i vilken du som lärare: Introducerar området ”Min tid – min strid” i en lite bredare kontext. Vad är det arbetsområdet ska handla om, vad vill ni åstadkomma etc. Går igeno...

Hjärnan

Lektionsmål: “Med hjälp av förklaringsmodellen om hjärnan, lära om hur hjärnan fungerar, för att därigenom lära sig att anstränga sig mer och utvecklas mer”. Material: “Värdegrund-matris” (se b...

Din tid – din strid

En lektion i vilken du som lärare: Lägger striden hos eleverna. Det är deras tid och deras strid som ligger framför oss – men vilken ska den bli? Avslutar arbetsområdet – eller introducer...

Hur mycket inflytande ska vi ha?

En lektion i vilken du som lärare: Lyfter ytterligare en stor principiell fråga kring vilken sorts samhälle vi ska ha: hur mycket är det rimligt att individer är med och bestämmer över direkt och indi...

LEKFULLT MEN LUGNT (small)

I “Lekfullt men lugnt” hittar du Brain Breaks som låter eleverna stå upp och tänka på något annat en stund. De har lekfulla inslag som gör att det blir lättare att fokusera igen efter pausen....

AVSPÄNT OCH AKTIVITETSBRYTANDE (small)

Lugna Brain Breaks som låter eleverna stå upp och tänka på något annat en stund utan att höja pulsen.

ROLIGT MED RÖRELSE (small)

Här hittar du lekfulla Brain Breaks som bryter undervisningen och som kräver rörelse i rummet. Samtliga pauser innebär att eleverna ska stå upp och därför anges inte detta i instruktionerna.