I första passet fick eleverna kännedom om barnkonventionen och att alla barn har samma rättigheter. De fick också tillsammans skapa en ”barnkonvention” i klassrummet. Men när började processen att for...
I denna sista lektion ska vi låta eleverna få ta del av alla sina rättigheter.
A) Börja med att titta på den korta filmen nedan!
B) Diskussion
Berätta att det finns 54 st artiklar i ...
Den här lektionen utgår från boken ”Snusk på Snapchat” av Ann-Charlotte Ekensten och handlar om att bli utsatt på nätet. Grooming är ett växande problem i barns och ungas virtuella verklig...
Den här lektionen innefattar dilemman och diskussioner utifrån boken ”Värsta bästa nätet” av Maria Dufva. Boken hjälper eleverna att bli nätsmarta och att undvika farliga och jobbiga situa...
Presentera boken ”Förvandlad”
Du kan presentera boken genom att säga följande:
När jag vaknade la jag genast märke till tre konstiga saker:
Jag var inte hungrig. Det var jag annars allt...
Till bokens alla 18 kapitel finns diskussionsfrågor som eleverna ska svara på varje vecka. Ett kapitel motsvaras av ett Word-dokument som du kan ladda ner. Du hittar samtliga dokument under ”Mom...
En uppfinning är
Finn upp tycker att en uppfinning är en ny lösning på ett problem, en kombination av två eller flera saker som var för sig kan vara kända men där kombinationen ger något nytt, något s...
[Sidor 6-7 i Arbetsboken]
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela dat...
Av: Angelina Briggner
Syfte
Elever och lärare utforskar barnkonventionens grundprinciper med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter genom att använda grundlägg...
“Caring is sharing” säger vi och hälsar dig välkommen till första delen i arbetsområdet som introducerar Kooperativt Lärande.
Här följer en film med en introduktion till Kooperativt Lärande som är pub...