Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

387 träffar
Moment

Reflexrummet

Skaffa många reflexer och häng upp dem i ett rum som går att mörklägga. Låt eleverna gå in i rummet i små grupper med ficklampor. Eleverna räknar hur många reflexer det finns och får samtidigt en uppl...
Moment

Gemensam text som kan påverka

Förbered blädderblockspapper att skriva på eller skriv på dator med projektor. Fråga eleverna hur de känner inför de farliga platserna de upptäckt och ge förslag på vad som skulle kunna förbättras. Sk...
Moment

Tankekartan, trafikbegrepp

Be eleverna att ta undan sina papper. Nu ska de försöka komma ihåg de ord och begrepp de lärt sig. Detta visar de genom att säga till läraren vad hen ska skriva i tankekartan.
Moment

Vägskyltar

Visa presentation med bilder på olika vägskyltar. Diskutera i helklass: Vad betyder skyltarna? Prata om skyltarnas färger och former. Låt eleverna tolka och gissa vad skyltarna handlar om. Titta på bi...
Moment

Vilka skyltar såg vi?

Be eleverna plocka fram sitt Skyltbingo. Låt eleverna prata om sina skyltbingon i par med varandra i någon minut. Vad ser vi för likheter/skillnader? Redovisa med diskussion i helklass: Hur många såg...
Moment

Min egen skylt

Kopiera upp mallar till olika “tomma” vägskyltar. Repetera färger och former för varningsskyltar, påbudsskyltar och förbudsskyltar. Förklara att eleverna ska göra en egen skylt som skulle kunna behöva...
Moment

Film om att korsa en gata

Visa filmen “Korsa gatan” från Gatsmart på UR.se för eleverna. Diskutera tankar om filmen efteråt. Repetera – hur gjorde Missy Gatsmart när hon gick över gatan?
Moment

Vänster, höger, vänster

Projicera sångtexten och läs titeln högt för eleverna. Fråga dem vad de tror att texten kommer ta upp. Finns det läskunniga barn i klassen kan de få läsa upp några ord för hela klassen. Lyssna på sång...
Moment

Repetera sången

Visa texten och sjung sången igen, be eleverna förklara vad vi sjunger i refrängen?
Moment

Gå över på övergångsstället!

Du behöver något för kunna att markera ett “övergångsställe” i klassrummet, t ex vit tejp eller stora papper. Övningen görs med fördel i halvklass. Diskutera utifrån film och sång vad man ska tänka på...