Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

373 träffar
Moment

Fylla på tankekartan

Visa återigen tankekartan och fråga eleverna om det är något nytt ni behöver fylla på. Kommentera hur mycket ni har fyllt i sedan starten, hur mycket de lärt sig!
Moment

Redovisning

Lägg över gruppernas bilder i en Google Presentation eller i Coggel.it så att du kan projicera dem på tavlan. Låt en grupp i taget visa sina bilder och berätta om vad det finns för risker på just de h...
Moment

Grupparbete

Låt eleverna sitta i de grupper de varit ute och fotograferat. De ska bestämma vem som ska prata om de olika bilder. Påminn om de tre punkterna ni kommit överens om.
Moment

Förbereda en muntlig redovisning.

Ställ frågorna; Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man pratar och andra ska lyssna? Vad är viktigt att tänka på när man lyssnar? Låt eleverna diskutera i par. Diskutera i helklass och skriv upp...
Moment

Gemensam text som kan påverka

Förbered blädderblockspapper att skriva på eller skriv på dator med projektor. Fråga eleverna hur de känner inför de farliga platserna de upptäckt och ge förslag på vad som skulle kunna förbättras. Sk...
Moment

Trafikdetektiver

Ha en iPad eller kamera att fotografera med. Gå en runda i närområdet med en grupp elever. Uppmana dem till att vara “trafikdetektiver” som spanar efter farliga ställen i trafiken. Stanna och ta foto...
Moment

Gatsmart – Cykelhjälm

Titta på  avsnittet om Cykelhjälm på Gatsmart på UR. Diskutera filmen utifrån frågorna: Varför ska man ha hjälm? Varför har inte alla hjälm? Finns det en lag?
Moment

Tankekarta reflex

Projicera tankekartan, tala om för eleverna att ni tillsammans ska fylla på med varför det är viktigt att använda reflexer när det är mörkt.
Moment

Bedömning

Här är det en fördel om man kan vara flera vuxna eller göra bedömningen i en liten grupp eftersom man måste lyssna när eleven berättar muntligt. Kopiera upp dokumentet med bilder till eleverna. Förkla...
Moment

Reflexrummet

Skaffa många reflexer och häng upp dem i ett rum som går att mörklägga. Låt eleverna gå in i rummet i små grupper med ficklampor. Eleverna räknar hur många reflexer det finns och får samtidigt en uppl...