Skaffa många reflexer och häng upp dem i ett rum som går att mörklägga. Låt eleverna gå in i rummet i små grupper med ficklampor. Eleverna räknar hur många reflexer det finns och får samtidigt en uppl...
Förbered blädderblockspapper att skriva på eller skriv på dator med projektor. Fråga eleverna hur de känner inför de farliga platserna de upptäckt och ge förslag på vad som skulle kunna förbättras. Sk...
Be eleverna att ta undan sina papper. Nu ska de försöka komma ihåg de ord och begrepp de lärt sig. Detta visar de genom att säga till läraren vad hen ska skriva i tankekartan.
Visa presentation med bilder på olika vägskyltar. Diskutera i helklass: Vad betyder skyltarna? Prata om skyltarnas färger och former. Låt eleverna tolka och gissa vad skyltarna handlar om. Titta på bi...
Be eleverna plocka fram sitt Skyltbingo. Låt eleverna prata om sina skyltbingon i par med varandra i någon minut. Vad ser vi för likheter/skillnader? Redovisa med diskussion i helklass: Hur många såg...
Kopiera upp mallar till olika “tomma” vägskyltar. Repetera färger och former för varningsskyltar, påbudsskyltar och förbudsskyltar. Förklara att eleverna ska göra en egen skylt som skulle kunna behöva...
Visa filmen “Korsa gatan” från Gatsmart på UR.se för eleverna. Diskutera tankar om filmen efteråt. Repetera – hur gjorde Missy Gatsmart när hon gick över gatan?
Projicera sångtexten och läs titeln högt för eleverna. Fråga dem vad de tror att texten kommer ta upp. Finns det läskunniga barn i klassen kan de få läsa upp några ord för hela klassen. Lyssna på sång...
Du behöver något för kunna att markera ett “övergångsställe” i klassrummet, t ex vit tejp eller stora papper. Övningen görs med fördel i halvklass. Diskutera utifrån film och sång vad man ska tänka på...