Visa eleverna deras foton igen för att friska upp minnet. Skriv ut en karta på närområdet och be elever peka ut de (enligt barnen) farliga platserna och placera ut platserna.
Under återkopplingen pratade ni om blad. Berätta för eleverna att blad och alla växter innehåller näring och energi. Näringingsämnena finns i jorden och i vattnet som växterna suger upp. Energin komme...
Här är det en fördel om man kan vara flera vuxna eller göra bedömningen i en liten grupp eftersom man måste lyssna när eleven berättar muntligt. Kopiera upp dokumentet med bilder till eleverna. Förkla...
Förbered blädderblockspapper att skriva på eller skriv på dator med projektor. Fråga eleverna hur de känner inför de farliga platserna de upptäckt och ge förslag på vad som skulle kunna förbättras. Sk...
Visa återigen tankekartan och fråga eleverna om det är något nytt ni behöver fylla på. Kommentera hur mycket ni har fyllt i sedan starten, hur mycket de lärt sig!
Ni ser avsnittet Reflex från serien Gatsmart på UR.se och diskuterar den efteråt. Hur bra såg man människorna i filmer när de inte hade reflexer. Varför kan det vara farligt? Gör gärna en EPA (tänka E...
Lägg över gruppernas bilder i en Google Presentation eller i Coggel.it så att du kan projicera dem på tavlan. Låt en grupp i taget visa sina bilder och berätta om vad det finns för risker på just de h...
Låt eleverna sitta i de grupper de varit ute och fotograferat. De ska bestämma vem som ska prata om de olika bilder. Påminn om de tre punkterna ni kommit överens om.
Ställ frågorna; Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man pratar och andra ska lyssna? Vad är viktigt att tänka på när man lyssnar? Låt eleverna diskutera i par. Diskutera i helklass och skriv upp...