Lektionsmål: ”Kunna genomföra övningar på gungor för att uppleva tyngdkraften i pendelrörelser och kunna svara på när man är lätt, tung, rör sig fortast respektive långsammast”.
Materiel: Gungor, Kraf...
Lektionsmål: ”Kunna se och förklara likheter och skillnader angående farten på fallande föremål och koppla det till tyngdkraft och luftmotstånd. Samt kunna se och förklara likheter och skillnader angå...
Lektionsmål: ”Kunna förklara vad friktion är samt ställa hypoteser kring vilket material som åker fortast”.
Materiel: Rutschbana, tyg, kartong, plast etc. samt Kraft och rörelse-matris (se bifogad fil...
Under denna lektion genomförs ett experiment där man delar upp en blandning i deras beståndsdelar, dels genom filtrering och dels genom avdunstning.
Lektionsmål: Kunna dela upp blandningar oc...
Lektionsmål: ”Kunna undersöka daggmaskens funktion som nedbrytare”.
Materiel: genomskinliga plastpåsar, plastburkar, jord, blad, vatten och daggmaskar.
Denna övning handlar om daggmasken och att under...
Klassen repeterar sången “Vänster, höger, vänster”. Till denna lektion måste du ha förberett det andra momentet. Du behöver skapa ett övergångställe i ditt klassrum så att barnen kan praktiskt öva på...
Först tittar klassen på avsnittet “Korsa gatan” från serien Gatsmart på UR.se som visar hur man kan minska riskerna i trafiken genom ett säkert beteende. Den tar upp hur man korsar en gata på det säkr...
Under denna lektion ska eleverna presentera resultatet av bingon för varandra. Vilka skyltar har de gemensamt? Försök få dem att att tänka på om det finns utmärkande skillnader beroende på deras närmi...
Eleverna ska under denna lektion få information om varför det är viktigt att använda cykelhjälm. Eleverna får ta ställning till varför är det viktigt med hjälm. Vi lyssnar på låten “Cykelhjälm” som är...
Vi tittar på olika vägskyltar och pratar kort om varför de har olika färger och former. Vi letar olika skyltar i vår närmiljö genom att spela “Skyltbingo”. Syftet är att eleverna ska känna till de van...