Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

335 träffar
Resursmaterial

Kubbspel och värdegrundsarbete

Sällskapsspelet Kubb är en återkommande tradition under vår- och sommarperioderna i Sverige. Men kubb kan också bli ett verktyg för att arbeta med värdegrund i förskolan. På Tröskans förskola har barnen både fått lära sig spela kubb och öva på att vara goda medmänniskor.
Resursmaterial

Matematik: Entrance-ticket och Exit-ticket

Hur ser bedömningsunderlaget ut i ditt klassrum? Tycker du som jag, att det är lätt att hamna i summativa test kombinerat med det som man ”bara vet” att ens elever kan, eller inte. I varje fall reflekterade jag kring att det är många kunskaper eleverna visar under lektionerna som inte på något sätt blir dokumenterade. 
Resursmaterial

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – ord och begrepp

Genom att jobba med ord och begrepp övar sig eleverna såväl på att använda och känna igen ord och begrepp, att packa upp ord genom att reda ut vilka ord nominaliseringar är skapade av och att stötta dem i läsförståelse. I denna resurs presenteras tre strategier för att göra eleverna medvetna om hur de aktivt kan öka sin förståelse och vidga sitt ordförråd.
Resursmaterial

Känslor och värdegrundsarbete

Att ha ett ordförråd för känslor är en viktig del i att kunna förstå, uttrycka och bemöta sina egna och andras känslor. Med det här upplägget får eleverna möjlighet att identifiera och definiera olika känslor och värdegrundsord
Resursmaterial

Programmering med NAO

Det här resursmaterialet innehåller en lektionsplanering med användning av roboten NAO, vilken har en inbyggd AI (artificiell intelligens). Genom arbete med NAO kan eleverna på ett lustfyllt sätt erövra kunskaper i digitaliseringens påverkan på samhället, AI och programmering. Lektionen med NAO inleds med ett samtal om robotar och AI samt hur det kommer att se ut i framtiden med tanke på det ständigt utvecklande digitala samhället. Därefter pratas det kort om programmeringens begrepp. Vidare arbetar eleverna i grupper och programmerar roboten NAO. Lågstadieelever lär känna NAO och programmerar denna via kort. Elever på mellanstadiet programmerar roboten via kort eller via programmet "Choreographe" i datorer. Undervisning med hjälp av NAO är väldigt uppskattad av eleverna. Med hjälp av roboten NAO erbjuds ett roligt och spännande sätt att introducera programmering för eleverna.
Resursmaterial

Alfons och odjuret – tre språkutvecklande lektioner

Materialet vänder sig till dig som vill jobba språkutvecklande och i samarbete med modersmålslärare. Det innehåller en pedagogisk planering efter Cummins modell samt ett lektionsupplägg för tre lektioner. Upplägget riktar sig till såväl nyanlända som flerspråkiga och svenskspråkiga elever.
Resursmaterial

Programmering – Kubo leker!

Kubo är en robot som programmeras med hjälp av kodbrickor som ser ut som pusselbitar. Roboten läser in koden genom att köra över pusselbiten. Den kan åka rakt fram, åt vänster samt åt höger. För mer avancerad programmering kan Kubo även programmeras att utföra en funktion, en sekvens samt en loop.
Resursmaterial

Plantera solrosor i klassrummet

I den här resursen får ni tips på hur ni enkelt kan odla solrosor i klassrummet för att sedan plantera ut dem i jorden när det blir lite varmare framåt maj.
Resursmaterial

Läsa genom att lyssna och rita!

I varje klass finns det elever som av olika anledningar har svårt att ta till sig information via skrift. Denna svårighet, oavsett orsak, drabbar en mycket stor del av elevens skolarbete.
Resursmaterial

Sommarfrågesport – välkommen tillbaka

Hälsa eleverna välkomna genom en frågesport om sommaren. Ett perfekt tillfälle att leka tillsammans och återknyta banden till varandra.