Berätta att ni under denna lektion ska jobba vidare med vattnets former och dessutom om övergångarna mellan dem. Ni ska också starta ett experiment som heter “Isbiten i glaset” samt göra en övning där...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vattnets former fa...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.
Dela ut varsitt individuellt VÖL-diagram till eleverna, rita också upp klassens VÖL-diagram på smart boarden, blädderblocket eller dylikt.
VÖL står för Vet, Önskar, Lärt och diagrammet ska användas fo...
Berätta att ni under denna lektion ska jobba med vattnets former och göra ett experiment som heter “Is i kastrull”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna beskriva och namnge vattnets olika former”...
I detta moment ska ni gå ut och åka rutschbana. Innan ni gör det, dela ut varsin Rutschbanan-matris till eleverna. Låt de få en stund till att fylla i den översta tabellen, vilket materiel de tror att...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.
Välj själv om du enbart vill visa de två experimenten “Blandning” respektive “Lösning” som beskrivs nedan eller om du vill att eleverna ska göra dem.
I experimentet “Blandning” häller man strösocker o...
Berätta att ni under denna lektion ska lära om blandningar och lösningar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna ge exempel på olika blandningar och lösningar”.
Ni kommer också titta på introduktio...
Samtala med eleverna om förra lektionen som handlade om blandningar och lösningar. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet.