Vi tittar på olika vägskyltar och pratar kort om varför de har olika färger och former. Vi letar olika skyltar i vår närmiljö genom att spela “Skyltbingo”. Syftet är att eleverna ska känna till de van...
Här får eleverna visa att de kan använda ämnesspecifika begrepp, identifiera riskfyllda platser i närmiljön och att de vet hur man kan minska riskerna i trafiken på olika sätt.
Vi repeterar vilka riskfyllda platser vi hittat i vår närmiljö och varför de kan vara farliga. Vi fyller i tankekartan och reflekterar över hur mycket eleverna lärt sig. Vi skriver en gemensam text so...
Alla grupper redovisar sina bilder och berättar sina tankar om varför just de platserna är riskfyllda . Här får man träna på att prata inför sina kompisar.
Här går vi ut (gärna i halvklass eller grupp) och går en runda i närområdet. Barnen uppmanas att leta efter platser som de tror kan vara farliga. Läraren fotograferar dessa platser. Här kan barnen äve...
Vi lär oss och övar på olika ämnesspecifika begrepp. Eleverna får se begrepp med bilder, träna på att läsa och säga dem, samt öva genom att dra streck mellan bild och rätt begrepp.
Lektionsmål: ”Kunna några stjärnbilder exempelvis Karlavagnen, Lilla Karlavagnen, Cassiopeia och Orion samt bygga/skapa någon av dem. Veta att stjärnhimlens utseende varierar över året”.
Materiel: ...
Lektionsmål: ”Kunna undersöka daggmaskens funktion som nedbrytare”.
Materiel: genomskinliga plastpåsar, plastburkar, jord, blad, vatten och daggmaskar.
Denna övning handlar om daggmasken och att under...
Lektionsmål: ”Kunna tillverka en potatisfälla och berätta om nedbrytares funktion i naturen samt kunna namnge några vanliga nedbrytare”.
Materiel: potatis, matknivar, teskedar, tandpetare, brickor och...
Lektionsmål: ”Kunna tillverka en insektfälla och berätta om nedbrytares och pollinerares funktion i naturen samt kunna namnge några vanliga insekter”.
Materiel: burkar, mjölkkartonger, vass/bambu elle...