Alla grupper redovisar sina bilder och berättar sina tankar om varför just de platserna är riskfyllda . Här får man träna på att prata inför sina kompisar.
Här går vi ut (gärna i halvklass eller grupp) och går en runda i närområdet. Barnen uppmanas att leta efter platser som de tror kan vara farliga. Läraren fotograferar dessa platser. Här kan barnen äve...
Vi tittar på olika vägskyltar och pratar kort om varför de har olika färger och former. Vi letar olika skyltar i vår närmiljö genom att spela “Skyltbingo”. Syftet är att eleverna ska känna till de van...
Lektionsmål: ”Kunna sortera och gruppera växter och naturföremål samt kunna namnge några vanliga växter”.
Materiel: Bladnyckel, färgcirkel och Näringskedjor-matris (se bifogad fil, moment 1).
Denna le...
Lektionsmål: ”Kunna några stjärnbilder exempelvis Karlavagnen, Lilla Karlavagnen, Cassiopeia och Orion samt bygga/skapa någon av dem. Veta att stjärnhimlens utseende varierar över året”.
Materiel: ...
Lektionsmål: ”Kunna undersöka daggmaskens funktion som nedbrytare”.
Materiel: genomskinliga plastpåsar, plastburkar, jord, blad, vatten och daggmaskar.
Denna övning handlar om daggmasken och att under...
Lektionsmål: ”Kunna tillverka en potatisfälla och berätta om nedbrytares funktion i naturen samt kunna namnge några vanliga nedbrytare”.
Materiel: potatis, matknivar, teskedar, tandpetare, brickor och...
Vi lär oss och övar på olika ämnesspecifika begrepp. Eleverna får se begrepp med bilder, träna på att läsa och säga dem, samt öva genom att dra streck mellan bild och rätt begrepp.
Lektionsmål: ”Kunna tillverka en insektfälla och berätta om nedbrytares och pollinerares funktion i naturen samt kunna namnge några vanliga insekter”.
Materiel: burkar, mjölkkartonger, vass/bambu elle...
Arbetsområdet Trafik introduceras med en kort intruduktionsfilm. Lyft fram elevernas tankar och kunskaper kring ämnet med hjälp av filmen och en EPA-övning om vilka risker som finns när de tar sig til...