På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
I det här lektionen får eleverna veta vad diskriminering är för något. De får göra ett antal övningar kopplat till ämnet och möjlighet om att prata om vilka diskrimineringsgrunder som finns.
”De...
I “Lekfullt men lugnt” hittar du Brain Breaks som låter eleverna stå upp och tänka på något annat en stund. De har lekfulla inslag som gör att det blir lättare att fokusera igen efter pausen....
En bra övning för att bryta lektionen och öva på varandras namn i en ny grupp. Du behöver förbereda genom att ha en filt/duk/lakan/matta eller liknande som kan agera draperi.
Dela in klassen i två gr...
En riktig klassiker som gör att gruppen både blir glad och får röra på sig. Deltagarna får sätta sig i en ring och varje person blir tilldelad en fruktidentitet. Det är bra om det finns minst 5 person...
A) Eleverna står upp bakom sina bänkar. Pedagogen räknar alla i klassen så att alla får memorera en siffra (25 elever → siffrorna 1-25). Sen ropar pedagogen ut två siffror “7” och “19” som byter plats...
Låt eleverna flytta ut från sina bord så att de sitter fritt med benen på sina stolar. Under denna Brain Break ska eleverna “sittspringa” så fort de kan. Efter 20 sekunder vänder de sig till höger på...
Pedagogen delar in klassen i grupper om fyra, gärna två bänkpar som sitter nära varandra.
Eleverna ställer sig upp så att gruppen ser varandra. Eleven som har det färggladaste plagget på överkroppen (...
Eleverna bildar en cirkel och håller varandras händer. En elev är startare och klämmer runt en av händerna som denne håller i. Då startar det en reaktion där man skickar vidare handklämmen genom att k...
Eleverna står upp bakom sina bänkar. De ska samarbeta i par. Pedagogen skriver ett ord på tavlan men där bokstäverna har hamnat i oordning: Exempelvis: t x l a i b i→ taxibil. Eleverna ska gissa ordet...