På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Denna lek är en variant på “Sten, sax, påse” men görs i grupper.
Klassen delar in sig i två grupper som ställer sig på led mitt emot varandra. Grupperna bestämmer vilket tecken de ska välja och när b...
Kortlekarna
Förberedelse: Printa ut kortlekar med barnets rättigheter.
Dela in barnen i grupper om ca 4 -5 stycken.. Varje grupp får en kortlek med de 54 rättigheterna, artiklarna, som alla barn har r...
Fakta om Barnkonventionen
Syftet med det här momentet är att förklara vad Barnkonventionen är och hur den bildades, samt lite historisk bakgrund.
Börja med att se filmerna:
Övning: Barnets perspektiv
Vad tänker Du att barn ska ha rätt till/rätt att undvika när de lever sina liv? På skolan, på fritiden, hemma och i samhället?
Syfte: att eleverna själva ska tänka kring va...
Introduktion, förkunskaper, nyfikenhet, barnets perspektiv
Börja med att väcka elevernas nyfikenhet och ta vara på deras förkunskaper. Ställ frågor som:
Vad är Barnkonventionen? Vad tänker du på när...
Den här Brain Breaken behöver antingen ett klassrum med flera fönster eller att man använder stora papper och tejpar upp på väggen. Pedagogen tar med tavelpennor så att varannan elev i klassen får en...
Pedagogen delar in eleverna i grupper om fem till sex personer. Varje grupp ska bilda en ring genom att hålla i varandras händer. Den som gick och la sig senast i går kväll börjar som gruppens “starta...
Alla knyter en ballong kring ena benet, sen gäller det att smälla alla andras ballonger och rädda sin egen.
Leken höjer energinivån och har ett tävlingsmoment. Varning för höga ljud.
Material: bal...
Till läraren: När du tycker att det är dax att repetera vad ni har gått igenom passa då på att göra det stående.
Skriv nyckelord eller meningar på tavlan eller på en power point. Låt eleverna repete...
Deltagare: Alla
När pedagogen vill att eleverna ska svara på frågor eller ta ställning fungerar det automatiskt som en Brain Break genom att eleverna svarar med kroppen. Pedagogen ställer en fråga och...
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?