Lektionsmål: ”Kunna räkna antalet pinnar och gruppera dem så antalet synliggörs”.
Materiel: Insamlade småpinnar, cirka 5 handdukar eller lakan samt ”Från pinnar till tal-matris” (se lektion 1, moment...
Lektionsmål: ”Kunna räkna antalet pinnar och gruppera dem så antalet synliggörs”.
Materiel: Insamlade småpinnar, penna och anteckningsark samt ”Från pinnar till tal-matris” (se lektion 1, moment 1).
D...
En lektion i vilken du som lärare
Introducerar vad arbetsområdet ska handla om.
Går igenom arbetsområdets Pedagogiska Planering.
Lotsar eleverna genom en övning kopplat till oändlighetskonceptet.
Lå...
Lektionsmål: ”Kunna förklara vad friktion är samt ställa hypoteser kring vilket material som åker fortast”.
Materiel: Rutschbana, tyg, kartong, plast etc. samt Kraft och rörelse-matris (se bifogad fil...
En lektion i vilken du som lärare:
Går igenom den examination som bestämts tillsammans med eleverna.
Sätter igång examinationen och handleder eleverna medan dessa jobbar med examinationen.
Avsluta lek...
En lektion i vilken du som lärare:
Med utgångspunkt från den mall för hur etiska problem ska angripas och benas ut som ni använder (den bifogade mallen eller en egentillverkad) så övar eleverna på ett...
En lektion i vilken du som lärare:
Introducerar några av de etikskolor som finns och förklarar vad de står för med konkreta exempel kopplade till verkligheten.
Gör den klassiska övningen Heinz dilem...
En eller snarare ett flertal lektioner i vilken du som lärare:
Handleder dina elever medan de gör efterforskningar och skriver karaktärsblad till sina historiska personer. Det är i denna fasen du allr...
En lektion i vilken du som lärare:
Sammanfattar kunskaperna och erfarenheterna från det historiska mingelpartyt
Låter eleverna reflektera över vad de lärt sig av både efterforskningar och spel