På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Lektionsmål: ”Kunna bygga en farkost som drivs av ett gummiband och kunna redogöra för lagrad energi och rörelseenergi”.
Materiel: PET-flaska med kork, nål, penna, sax, blomsterpinne, teskedar i plast...
Lektionsmål: ”Kunna räkna antalet pinnar och gruppera dem så antalet synliggörs”.
Materiel: Insamlade småpinnar, penna och anteckningsark samt ”Från pinnar till tal-matris” (se lektion 1, moment 1).
D...
En lektion i vilken du som lärare:
Introducerar vad som är en bra analys.
Exemplifierar och förklarar med hjälp av elev- och bedömningsexempel.
Låter eleverna öva analyser och få formativ feedback....
En lektion i vilken du som lärare:
Utsätter eleverna för ett stort ordmoln där de får välja idéer som de sympatiserar med.
Använder elevernas idéer som utgångspunkt för hur ideologier och politiska pa...
En lektion i vilken du som lärare:
Spelar ”Många siffror på varandra” och skapar på så sätt insikter om grundlagars betydelse.
Ger exempel på hur grundlagen är utformad i Sverige och i and...
Lektionsmål: ”Kunna använda “pinntal” till att göra beräkningar med subtraktion”.
Materiel: Kopieringsunderlagen Övningsblad “Subtraktion – Från pinnar till tal” (se moment 3) samt ”Från pinnar...
Lektionsmål: ”Kunna använda “pinntal” till att göra beräkningar med addition”.
Materiel: Kopieringsunderlagen Övningsblad “Addition – Från pinnar till tal” (se moment 3) samt ”Från pinnar till t...
Lektionsmål: ”Kunna rita och skriva tal med hjälp av “pinntal” med osynliga streck, bokstäver och siffror”.
Materiel: Kopieringsunderlagen “Övningsblad – Osynliga pinnar till tal” och “Övn...