Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

487 träffar
Moment

Examinationsformer

Ett moment i vilket du som lärare bestämmer examinationsformerna tillsammans med eleverna. Förbered Förbered momentet innan lektionen börjar genom att själv bestämma hur långt arbetsområdet/projektet...
Moment

Genomgång av arbetsområde och pedagogiska planering

Ett moment i vilket du som lärare går igenom arbetsområdet och den pedagogiska planeringen. Gå igenom den pedagogiska planeringen. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområde...
Moment

Dag, natt och årstider – moment 3

ETT DYGN Släck belysningen i klassrummet. Ställ en skrivbordslampa, som ska föreställa solen, och en jordglob så att lampan lyser på globen. Rotera jordgloben moturs och samtala med eleverna om att e...
Moment

Dag, natt och årstider – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska göra två övningar för att lära om varför det blir dag och natt samt om varför vi har olika årstider. Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna förklara och visa...
Moment

Dag, natt och årstider – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om planeternas olika...
Moment

Speluppgiften och dess begränsningar

Ett moment i vilket du som lärare introducerar uppgiften med dess begränsningar. Förbered Förbered momentet innan lektionen genom att – utifrån vad som kom överens om tillsammans med eleverna nä...
Moment

När vet vi att något är sant?

Ett moment i vilket eleverna får hjälpa till att definiera när vi kan veta att något är sant och känna tillit till det. Förbered Förbered momentet genom att koppla tillbaka till förra momentet och se...
Moment

Moment 2: Förklara experimentet i en skärminspelning

Dags att förklara en kort film i en egen inspelning, med ett digitalt verktyg. Det som ska förklaras i en skärminspelning är ”Hur håller droppen ihop?” Vid behov: Repetera instruktionsfilm...
Moment

Lyssna eller avfärda?

Så när är det läge att från skolans sida bjuda in för att höra den ”andra sidan” av en fråga (för nyansens skull) och när är det läge att bara avfärda något som helt irrelevant och inte vä...
Moment

Moment 3: Film – Min film om vatten!

Lektionsmål: Eleven skapar en film där ord och begrepp används för att förklara vattenmolekylernas intra- och intermolekylära krafter och hur värmeenergin påverkar molekylrörelsen (intra = mellan ato...