På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Ett moment i vilket du som lärare delar med dig av en designprocess för spel som eleverna sedan kan utgå ifrån när de tillverkar sina egna spel.
Förbered
Förberedgenom att själv sätta dig in i proces...
Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och under hela arbetsområdet om rymden. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i...
Ett moment i vilket eleverna får en chans att både lära sig identifiera spelmekaniker och också att börja tänka speldesign.
Förbered
Förbered lektionen genom att skaffa fram ett antal vanliga 52-kort...
STJÄRNKARTA (se bifogad fil, moment 1)
Visa stjärnkartan på smartboard, projektor eller liknande.
Berätta att man från jorden pratar om två stjärnhimlar, den norra och den södra. Vi som bor på norra...
Berätta att ni under denna lektion ska träna på olika stjärnbilder genom att titta på en stjärnkarta samt göra en laborativ övning och tillverka stjärnbilder på konservburkar.
Skriv upp lektionsmålet...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om månens olika faser...
Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram.
Berätta att ni under denna lektion ska göra en laborativ övningar som åskådliggör månens olika faser.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna förklara och visa månens faser: fullmåne, halvmåne, nymå...
Ett moment i vilket du som lärare ger exempel på några av de vanligaste spelmekanikerna.
Förbered
Förbered momentet innan lektionen genom att själv sätta dig in i några av de spelmekaniker som...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om varför det blir da...