Gå direkt till innehållet

Sökning på 'språkutveckling'

34 träffar

Läsning med flerspråkiga elever – högläsning

I detta resursmaterial ges exempel på hur man kan arbeta med flerspråkiga och/eller nyanländas läsning.

Stödmaterial för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

I stödmaterialet presenteras olika strategier som alla har sin grund i ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt. Metoderna är placerade som under rubriker som de vanligen brukar förknippas med, men kan och bör kombineras på ett flexibelt sätt i olika sammanhang och ämnen.

Att synliggöra språkliga resurser i klassrummet!

Vet du vilka språkliga resurser som finns i ditt klassrum? Använd det här enkla upplägget för att starta arbetet med att synliggöra språken.

Dyslexi och läs- och skrivsvårigheter

Här får du information om vad det innebär att ha dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt några verktyg man kan/bör erbjuda dessa elever. De verktyg som jag tipsar om har Malmö stad avtal med. 

Läsning med flerspråkiga elever – läsning på elevens starkaste språk

Forskningen ger belägg för att tillgång till skrift och engagemang för läsande och skrivande främjar litteracitet. Att maximera tillgång till skrift och läs- och skrivengagemanget hos flerspråkiga ele...

Utveckla dina resonemang i Samhällskunskap och SO

Det här arbetsområdet är språkutvecklande och handlar om att utveckla elevernas förmåga att resonera, främst kring orsaker.

Introduktion till gymnasiestudier

På Pauliskolan ger vi eleverna en gemensam och likvärdig introduktion till gymnasiestudierna. När eleverna kommer till gymnasiet ser  förkunskaperna väldigt olika ut, och därför har skolan tagit fram sex lektioner som ettorna tar del av under sin första tid på skolan.

Läsning – parläsning

”Vi vet inte vad tycker om en bok förrän vi talat om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. Mina elever brukar säga att de bästa böcker de läst är dem vi pratat om. Jag  gissar att det är just interaktionen och utbytet av tankar som gör att de förstår innehållet, börjar tänka djupare, minns bättre och till slut blir läsare.

Fiffig metod för att fånga svåra begrepp

Metoden ”Concept attainment” (begreppserövrande) är ett sätt att hjälpa elever att kunna och förstå ord och begrepp. Allra bäst funkar det för abstrakta begrepp eller koncept.  Med concept...

VENN-diagram

Ett VENN-diagram används för att göra jämförelser och tydliggöra likheter och skillnader. Det kan användas för att jämföra föremål, bilder, texter, personer, platser eller händelser samt begrepp inom natur- och samhällsorienterande ämnen och matematik.