Gå direkt till innehållet

Sökning på 'läsning'

118 träffar
Resursmaterial

Skolbibliotekarier tipsar om böcker till läslovet!

Malmös skolbibliotekarier delar med sig av boktips inför läslovet. Låt dina elever botanisera i läslovstipsen!
Resursmaterial

Världsboksdagen

Den 23 april firas världen över Världsbokdagen. Unesco har firat dagen sedan 1995 och det är också dagen då flera stora författare som William Shakespeare och Miguel Cervantes avled. Det är inte bara boken och rätten till läsning som står i fokus denna dag utan också upphovsrätten. 
Resursmaterial

Skolbibliotekariernas boktips inför jullovet

Malmös skolbibliotekarier delar med sig av boktips inför jullovet. Hoppas du och dina elever hittar titlar som lockar till läsning! Här hittar du tips som skolbibliotekarierna tycker är oumbärliga för ett långt och läsfyllt jullov! Kanske hittar du nya titlar eller äldre favoriter eller kanske böcker att skriva på önskelistan!
Resursmaterial

Alfons och odjuret – tre språkutvecklande lektioner

Materialet vänder sig till dig som vill jobba språkutvecklande och i samarbete med modersmålslärare. Det innehåller en pedagogisk planering efter Cummins modell samt ett lektionsupplägg för tre lektioner. Upplägget riktar sig till såväl nyanlända som flerspråkiga och svenskspråkiga elever.
Resursmaterial

Barnens bästa bibliotek – med lärarhandledning

I projektet "Barnens bästa bibliotek" får alla elever i förskoleklass visning av sitt närmaste områdesbibliotek på Biblioteken i Malmö. Varje elev får en bokgåva och dessutom får varje klass en högläsningsbok. 
Resursmaterial

Introduktion till Dusm

Introduktion till DUSM (Digitalt Undervisningsmaterial för Studiestöd på Modersmål) DUSM ska vara ett komplement till ordinarie läromedel. Det är alltså inte ett komplett läromedel. Det förklarar och...
Arbetsområde

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för alla ämnen och åldrar

I stödmaterialet presenteras olika strategier som alla har sin grund i ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt. Metoderna är placerade som under rubriker som de vanligen brukar förknippas med, men kan och bör kombineras på ett flexibelt sätt i olika sammanhang och ämnen.
Arbetsområde

Hjärnan och lässtrategier

Att medvetet arbeta med lässtrategier fyller en didaktisk funktion oavsett ämne och texttyp. Dessutom kommer svårighetsgraden i texter att öka i takt med elevens utbildningsnivå vilket gör strategierna till praktiska verktyg genom hela livet.
Resursmaterial

Boktips inför läslovet – grundskolan

Läslovet nalkas. I den här resurser delar skolbibliotekarier och skolbiblioteksansvariga i Malmö med sig av läsvärda böcker. Ett riktigt smörgåsbord!
Resursmaterial

Min läsdagbok

Det här materialet är utformat för att stärka elevers läsande och deras förmåga att reflektera över böcker. Genom en läsdagbok med frågor får eleverna möjlighet att sätta ord på sina läsupplevelser, utforska handlingar, karaktärer och miljöer samt koppla berättelserna till sina egna erfarenheter.