I projektet "Barnens bästa bibliotek" får alla elever i förskoleklass visning av sitt närmaste områdesbibliotek på Biblioteken i Malmö. Varje elev får en bokgåva och dessutom får varje klass en högläsningsbok.
Introduktion till DUSM (Digitalt Undervisningsmaterial för Studiestöd på Modersmål)
DUSM ska vara ett komplement till ordinarie läromedel. Det är alltså inte ett komplett läromedel.
Det förklarar och...
Materialet vänder sig till dig som vill jobba språkutvecklande och i samarbete med modersmålslärare. Det innehåller en pedagogisk planering efter Cummins modell samt ett lektionsupplägg för tre lektioner. Upplägget riktar sig till såväl nyanlända som flerspråkiga och svenskspråkiga elever.
Att medvetet arbeta med lässtrategier fyller en didaktisk funktion oavsett ämne och texttyp. Dessutom kommer svårighetsgraden i texter att öka i takt med elevens utbildningsnivå vilket gör strategierna till praktiska verktyg genom hela livet.
I stödmaterialet presenteras olika strategier som alla har sin grund i ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt. Metoderna är placerade som under rubriker som de vanligen brukar förknippas med, men kan och bör kombineras på ett flexibelt sätt i olika sammanhang och ämnen.
Att arbeta med olika lässtrategier är för mig viktigt oavsett ämne. Jag undervisar främst i SO och Sv/SvA i vilka eleverna möter många texter av olika slag och svårigheter.
Genom Thieves får du en modell som hjälper eleverna att närma sig en text eller ett kapitel. Den gör att eleverna får en överblick över texten innan de börjar läsa. Thieves är helt enkelt ett bra sätt att inleda arbetet med att läsa en ny text.
Dags för bokcirkel och att läsa Spöksystrar - Flickan på kyrkogården med eleverna. Här finns ett upplägg för arbetet, bedömningsmatriser och diskussionsfrågor.
Anna Broberg och Ella-Kari Meyrell är båda vinnare av Malmö Pedagogpris, inom kategorin förskola. I den här resursen delar de med sig av hur de arbetar tematiskt på den öppna förskolan Hera i Rosengård.