Gå direkt till innehållet

Sökning på 'läsning'

115 träffar

Texttyper på thailändska

Med temaarbetet om olika genrer kommer eleverna att fördjupa sina kunskaper om texters uppbyggnad och språkliga drag. Vi kommer att fokusera på beskrivande, berättande och instruerande texter.

Dyslexi och läs- och skrivsvårigheter

Här får du information om vad det innebär att ha dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt några verktyg man kan/bör erbjuda dessa elever. De verktyg som jag tipsar om har Malmö stad avtal med. 

Förbjudna böcker – demokrati och mänskliga rättigheter

Vad kan böcker som “Harry Potter”, “Bröderna Lejonhjärta” och “The Perks of Being a Wallflower” ha gemensamt? Alla har de förbjudits på olika platser i världen.

Läsa genom att lyssna och rita!

I varje klass finns det elever som av olika anledningar har svårt att ta till sig information via skrift. Denna svårighet, oavsett orsak, drabbar en mycket stor del av elevens skolarbete.

Ankomsten – en estetisk lärprocess om vänskap, inkludering, trygghet och identitet

Resursen utgår från boken ”Ankomsten” av Shaun Tan och innehåller flera olika moment som dramaövningar, läsning, bildanalys och textskrivande. Resursens tematik handlar om vänskap, inklude...

Om konspirationsteorier med Andreas Önnerfors

Forskning har visat att elever som inte är socialt och känslomässigt väl anslutna löper större risk att hamna i konspirationsteoriernas fällor. Detta föreläsnings- och utbildningspaket med Andreas Önnerfors, professor i idéhistoria, riktar sig till dig som i den pedagogiska vardagen möter konspirationsteorier, desinformation och informationspåverkan.

Bokcirkel – Nattkorpen

Här får du ett enkelt och komplett upplägg för att jobba med bokcirkel. Håll till godo!

MIK för lärare och bibliotekarier

Dagens elever lever i ett alltmer digitaliserat samhälle och därför är regeringens beslut om förändringar i regeringens styrdokument för grundkole-, gymnasie, och vuxenutbildningen fortfarande högaktu...

Vad är demokratin värd?

I denna resurs ska eleverna söka svar på frågan: hur kunde tyskarna låta Hitler avskaffa demokratin och varför reagerade människor inte mer mot Hitlers behandling av judarna (observera att materialet inte inbegriper Förintelsen). Utöver de historiska frågorna får eleverna möjlighet att diskutera hur behandlingen av minoriteter är en viktig del av demokrati och hur sårbar demokrati är. 

Malmös judiska historia

Syftet med undervisningsmaterialet Malmös judiska historia är att eleverna ska lära sig mer om den judiska närvaro som funnits i Malmö historiskt. Sedan mitten 1800-talet har det funnits en judisk närvaro i staden.