Man vet att man fångat sina elever när man hör dem energiskt diskutera ens undervisningsmaterial i matsalen. När ens elever bli berörda och upprörda blir de engagerade och då vet man att man lyckats m...
För att elever ska kunna tillgodogöra sig ämnesinnehåll genom att läsa och förstå de texter de möter, är det viktigt för pedagoger oavsett vilket ämne hen undervisar i, att eleverna får möjlighet att...
En lässtrategi kan definieras som ett avsiktligt försök att kontrollera och styra läsarens ansträngning för att avkoda, förstå ord och skapa mening i texter. Utifrån den definitionen kan en strategi t...
Aktivitet 2 “Vi lyssnar och samtalar”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
Högläsning ger elever möjlighet att...
I den första processen får eleverna skriva ett diagnostiskt test, fundera över vad som kännetecknar en skicklig författare, möta olika mindset samt lära sig strategier för att läsa texter. De får ocks...
I den här modulen får du några konkreta exempel som stöd för din planering av högläsningsaktiviteter med kopplingar till cirkelmodellen. Cirkelmodellen är en del av genrepedagogiken och den syftar til...
Cirkelmodellen – ett exempel som utgår ifrån en berättande text
I den här modulen får du några konkreta exempel som stöd för din planering av högläsningsaktiviteter med kopplingar till cirkelmodelle...
Presentera boken ”Förvandlad”
Du kan presentera boken genom att säga följande:
När jag vaknade la jag genast märke till tre konstiga saker:
Jag var inte hungrig. Det var jag annars allt...
När man förstår en del grundläggande principer om hjärnan och lärande kan man också välja effektiva strategier för sitt läsande och lärande. Genom att koppla hjärnan och lärande till lässtrategierna f...
För att du ska kunna ge dina flerspråkiga elever de bästa möjliga förutsättningarna att visa sina förmågor och färdigheter i samband med högläsning och textsamtal, är det viktigt att du förbereder dig...