Gå direkt till innehållet

Mitt på Stortorget är en staty av Karl X Gustav placerad. Redan innan statyn installerades 1896 var den omdebatterad.

Valet av statyn på Stortorget är idag ifrågasatt och omdiskuterat. Redan innan statyn invigdes diskuterades denna fråga. Genom att arbeta med historiebruk både där samtiden är nutid och samtiden är dåtid får eleverna förstå och upptäcka historiebruk genom statyn av Karl X Gustav.

I teoritexten Historiebruk med Malmö som utgångspunkt finns teorierna bakom begreppet historiebruk beskrivet.

Lektionsmaterialet vänder sig till kurserna Historia 1a1 och Historia 1b på gymnasiet och är utvecklat i samarbete med Eva Henriksson Garatea, Joakim Altervall, Lo Söllgård, Mattias Petersson och Siri Hallberg.

Det här arbetsområdet består av två delar:

1. INTRODUKTION TILL HISTORIEBRUK

2. KARL X GUSTAV

Filer och länkar kopplade till arbetsområdet hittar du både i den löpande texten av lektionsinnehållet men också under ”moment”. Filer och länkar under ”moment” kan du enkelt importera till ditt Classroom.

LÄNK TILL KARTAN HITTAR DU HÄR

(MER OM PEDAGOGISKA KARTOR)

PP

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

INTRODUKTION TILL HISTORIEBRUK

1. INTRODUKTION TILL HISTORIEBRUK Introduktion till historiebruk vänder sig till lärare vars elever inte har arbetat med historiebruk tidigare och där pedagogen själv är osäker på vad historiebruk inn...

KARL X GUSTAV

2. KARL X GUSTAV Eleverna får arbeta med att jämföra samma historiska person/händelse både i dåtid och nutid/samtid. Eleverna ska förstå att samma händelse/person har värderats olika vid olika tidpunk...