Elever vet och tycker och tror en hela massa saker. En del är trivialt och föränderligt som favoritgodis och annat helt centralt för den egna identiteten och självbilden, som gudstro (eller frånvaro av gudstro). I skolmiljön fokuserar vi främst på fakta: att veta saker, men vi kräver också av eleverna att de ska tycka saker och motivera sitt tyckande.
Inte sällan kommer vi i många ämnen också in på ämnen som berör tro. Utanför skolan – via kompisar, media och internet – bombarderas eleverna också med ännu fler uppgifter och här är det inte alltid tydligt om det är vetande, tyckande eller tro som de tar del av.
För att elever ska utvecklas till kritisk tänkande och vetenskapligt sinnade individer och för att de ska kunna höja diskussionsnivån samtidigt som de visar respekt för varandras olikheter, kommer här ett arbetsområde lämpligt för årskurs sex eller första delen av årskurs sju.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.