I detta arbetsområde arbetar dina elever med engagerande och interaktiva moment för att förstå naturvetenskapliga begrepp och fenomen. Fokus ligger på begreppet “Energi” men momenten behandlar även resursanvändning och hållbar utveckling. Vi har utgått från ämnet Kemi i detta exempel men självklart berör arbetsmomentet flera ämnen, gärna i kombination.
Eleverna undersöker den egna skolans miljöpåverkan. Varför inte avsluta arbetsområdet med att bjuda in skolbyggnadens förvaltare till ett dialogmöte med eleverna? Förhoppningsvis har hen tid och möjlighet att lyssna till elevernas förslag på förbättringar.
Arbetsområdet består av sju lektioner á 60 minuter. En åttonde lektion kan tillkomma om du och eleverna har möjlighet att föra en dialog med skolans förvaltare. Lektionerna utgår till stor del från det pedagogiska materialet ”Energifallet” från Naturskyddsföreningen. Du hittar mer material kring energi och hållbar utveckling på energifallet.se.
Mål 7: Hållbar energi för alla – Detta arbetsmoment kan vara en del av ert arbete med att inkludera de globala hållbarhetsmålen för hållbar utveckling i undervisningen.
Arbetsområdet berör tydligast mål 7: Hållbar energi för alla, men kanske tycker ni att även andra målområden går in i er undervisning.
Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen lanserades år 2015 av Förenta nationerna och ska vara uppnådda senast 2030. Målen berör alla och ska relateras till respektive samhälles lokala utmaningar. Läs mer om de globala målen på www.globalamalen.se
Erik Lensell, Miljöförvaltningen Malmö Stad
Katarina Fornell, Förstelärare Apelgårdsskolan
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.