Förberedelse av kartläggning
För att du ska kunna ge dina flerspråkiga elever de bästa möjliga förutsättningarna att visa sina förmågor och färdigheter under kartläggning och analys av deras språkliga...
Cirkelmodellen – ett exempel som utgår ifrån en berättande text
I den här modulen får du några konkreta exempel som stöd för din planering av högläsningsaktiviteter med kopplingar till cirkelmodelle...
Följande fyra klipp riktar sig till eleverna med syftet att koppla ihop lässtrategierna med hjärnan. Klippen förutsätter att eleverna redan känner till lässtrategierna. En del av strategierna får stör...
När man förstår en del grundläggande principer om hjärnan och lärande kan man också välja effektiva strategier för sitt läsande och lärande. Genom att koppla hjärnan och lärande till lässtrategierna f...
För att du ska kunna ge dina flerspråkiga elever de bästa möjliga förutsättningarna att visa sina förmågor och färdigheter i samband med högläsning och textsamtal, är det viktigt att du förbereder dig...
När eleverna får de gula uppgifterna bör de befinna sig ungefär i mitt av boken. Här ska de reflektera över innehållet och fördjupa förståelsen av det de hade läst.
Längst ner på sidan (Under ”M...
Aktivitet 4 “Vi urskiljer ord och språkljud”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
För att utveckla en god läs- o...
Aktivitet 3 “Vi kommunicerar med symboler och bokstäver”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
Barn lär s...
Aktivitet 2 “Vi lyssnar och samtalar”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
Högläsning ger elever möjlighet att...
Aktivitet 1 “Vi berättar och beskriver”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
En elev med en utvecklad generell...