Följande fyra klipp riktar sig till eleverna med syftet att koppla ihop lässtrategierna med hjärnan. Klippen förutsätter att eleverna redan känner till lässtrategierna. En del av strategierna får stör...
Aktivitet 3 “Vi kommunicerar med symboler och bokstäver”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
Barn lär s...
Förberedelse av kartläggning
För att du ska kunna ge dina flerspråkiga elever de bästa möjliga förutsättningarna att visa sina förmågor och färdigheter under kartläggning och analys av deras språkliga...
Av: Belmina Omerhodzic
Syfte
Eleverna utforskar tillsammans med läraren ämnen som är aktuella och som påverkar dem. Eleverna lär sig hur de kan använda sin röst för att påverka andra.
...
Av: Shkurte Momcilla
Syfte
Att introducera eleverna till några av barnens viktiga rättigheter enligt FN:s konvention om barnens rättigheter och främja deras förståelse för vikten av dessa vikti...
Att undervisa utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt är aldrig ett avslutat projekt. Istället handlar det om en ständigt pågående process och ett medvetet förhållningssätt till ku...
I den här modulen får du några konkreta exempel som stöd för din planering av högläsningsaktiviteter med kopplingar till cirkelmodellen. Cirkelmodellen är en del av genrepedagogiken och den syftar til...
Den kortfattade sammanfattningen av handlingen i ”Jordgubbsbarnen” är hämtad ur Rabén & Sjögrens lärarhandledning av Helga Boström. Den kan till exempel användas för att du som lärare...
Genom att låta eleverna samtala och förklara för varandra erbjuder listorna ett tillfälle för att bredda kontexten och att interagera. På så sätt fungerar listorna både som ett sätt för läraren att bl...