Att undervisa utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt är aldrig ett avslutat projekt. Istället handlar det om en ständigt pågående process och ett medvetet förhållningssätt till ku...
När eleverna får de gula uppgifterna bör de befinna sig ungefär i mitt av boken. Här ska de reflektera över innehållet och fördjupa förståelsen av det de hade läst.
Längst ner på sidan (Under ”M...
Aktivitet 4 “Vi urskiljer ord och språkljud”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
För att utveckla en god läs- o...
Aktivitet 3 “Vi kommunicerar med symboler och bokstäver”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
Barn lär s...
Aktivitet 2 “Vi lyssnar och samtalar”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
Högläsning ger elever möjlighet att...
Aktivitet 1 “Vi berättar och beskriver”
Bakgrund
(Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.)
En elev med en utvecklad generell...
Arbeta kollegialt med ”Hitta språket”
Arbetsgången är indelad i två delar.
Del 1: handlar om samsyn kring arbetet med ”Hitta språket” och är bra att starta med.
Del 2: handla...
Den första veckan kan eleverna välja mellan de fyra blåa uppgifterna. Syftet med de blåa uppgifterna är att eleverna ska få olika möjligheter att knyta an till bokens första del och arbeta sig in i bo...
De gröna avslutande uppgifterna passar när eleverna har läst hela eller nästan hela romanen. Syftet med uppgifterna är att eleverna ska fundera över boken som helhet. Här ser också den uppmärksamma gy...
Presentera boken ”Förvandlad”
Du kan presentera boken genom att säga följande:
När jag vaknade la jag genast märke till tre konstiga saker:
Jag var inte hungrig. Det var jag annars allt...