Av: Belmina Omerhodzic
Syfte
Eleverna utforskar tillsammans med läraren ämnen som är aktuella och som påverkar dem. Eleverna lär sig hur de kan använda sin röst för att påverka andra.
...
Att undervisa utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt är aldrig ett avslutat projekt. Istället handlar det om en ständigt pågående process och ett medvetet förhållningssätt till ku...
I den här modulen får du några konkreta exempel som stöd för din planering av högläsningsaktiviteter med kopplingar till cirkelmodellen. Cirkelmodellen är en del av genrepedagogiken och den syftar til...
Den kortfattade sammanfattningen av handlingen i ”Jordgubbsbarnen” är hämtad ur Rabén & Sjögrens lärarhandledning av Helga Boström. Den kan till exempel användas för att du som lärare...
Genom att låta eleverna samtala och förklara för varandra erbjuder listorna ett tillfälle för att bredda kontexten och att interagera. På så sätt fungerar listorna både som ett sätt för läraren att bl...
För att du ska kunna ge dina flerspråkiga elever de bästa möjliga förutsättningarna att visa sina förmågor och färdigheter i samband med högläsning och textsamtal, är det viktigt att du förbereder dig...
Lässtrategier är något eleverna behöver i alla ämnen. Syftet med lektionen är att få eleverna att se fördelarna med att läsa aktivt och att ge dem verktyg som förbättrar deras läsförståelse. Lektionen...
Avsluta med att återkoppla till Tänka tillsammans–övningen som gjordes i början av lektionen.
Hur förbereder jag mig innan jag skriver en text?
Hur gör jag för att bearbeta en text under och e...
Introducera Cornellmetoden för eleverna. Berätta att de ska få höra en föreläsning och att en tredjedel av klassen ska ta anteckningar för hand med hjälp av Cornellmetoden, en tredjedel ska anteckna e...