Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

95 träffar
Modul

4. Högläsning och cirkelmodellen – ett konkret exempel

I den här modulen får du några konkreta exempel som stöd för din planering av högläsningsaktiviteter med kopplingar till cirkelmodellen. Cirkelmodellen är en del av genrepedagogiken och den syftar til...
Modul

3. Bokens handling – en kort sammanfattning

Den kortfattade sammanfattningen av handlingen i ”Jordgubbsbarnen” är hämtad ur Rabén & Sjögrens lärarhandledning av Helga Boström. Den kan till exempel användas för att du som lärare...
Modul

2. Bild- ordlistor för att stötta högläsningen

Genom att låta eleverna samtala och förklara för varandra erbjuder listorna ett tillfälle för att bredda kontexten och att interagera. På så sätt fungerar listorna både som ett sätt för läraren att bl...
Modul

1. Planera och genomföra undervisning som fokuserar på högläsning

För att du ska kunna ge dina flerspråkiga elever de bästa möjliga förutsättningarna att visa sina förmågor och färdigheter i samband med högläsning och textsamtal, är det viktigt att du förbereder dig...
Lektion

Lektion 1

LEKTION 1 Den första lektionen består av tre olika delar.   Del 1 Inledning Jag inleder lektionen med att visa två bilder för eleverna. En bild visar elever i ett svenskt klassrum och annan visa...
Lektion

Bearbetning av det egna arbetet

Syftet med lektionen är att få eleverna att se värdet av att bearbeta sina produktioner, ge förslag på hur man kan göra det samt att visa eleverna hur man kan använda uppgiftsinstruktionen som stöd i...
Lektion

Lässtrategier

Lässtrategier är något eleverna behöver i alla ämnen. Syftet med lektionen är att få eleverna att se fördelarna med att läsa aktivt och att ge dem verktyg som förbättrar deras läsförståelse. Lektionen...
Moment

Filer som pdf

Under ”Se mer” hittar du ”Inledningen” som pdf. Under ”Se mer” hittar du ”Integrera kartläggningen i den ordinarie undervisningen” som pdf.
Moment

Introducera Cornellmetoden – 10 minuter

Introducera Cornellmetoden för eleverna. Berätta att de ska få höra en föreläsning och att en tredjedel av klassen ska ta anteckningar för hand med hjälp av Cornellmetoden, en tredjedel ska anteckna e...
Moment

Föreläsning och bearbetning av anteckningar – 30 minuter

Håll din föreläsning om valfritt ämne som passar din undervisning. Avsett tio minuter i slutet för att eleverna ska kunna se över sina anteckningar. Cornellgruppen kan börja formulera frågor och summ...