Ett moment där eleverna ska få visa de kunskaper i etik och moral som de tillskansat sig under arbetets gång.
Förbered
Momentet har förberetts genom att eleverna tidigare fått öva på de begrepp...
Med utgångspunkt från den mall för hur etiska problem ska angripas och benas ut som ni använder (den bifogade mallen eller en egentillverkad) så övar eleverna sin förmåga att identifiera värden och vä...
I detta moment går du igenom några av de etikskolor som finns och förklarar hur de tänker.
Förbered
Förbered lektionen genom att plocka fram och gå igenom presentationen du vill använda – den b...
Arbetsområdets sista moment.
Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet.
Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång?
Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderingsmetod s...
Ett moment i vilket ni analogt eller digitalt formulerar ner arbetsområdets mest centrala deviser och kunskaper och fäster de på väggarna för att i framtiden kunna hänvisa till dessa kunskaper.
Elever...
Detta är arbetsområdets näst sista moment och det som bör tillåtas ta längst tid och få mest fokus.
Eleverna har under förra momentet gått igenom och fått öva den vetenskapliga metoden och nu är det...
Ett moment i vilket läraren visar filmen som illustrerar den vetenskapliga metoden, vid behov förtydligar hur den vetenskapliga metoden fungerar och låter eleverna öva i att formulera sig i enlighet m...
Den vetenskapliga metoden är arbetsområdets avslutande del. Börja därför med att kort med hjälp av klassen repetera vad klassen lärt sig hittills. Rimligtvis kommer ni fram till något liknande detta:...
I detta för lektionen avslutande momentet tittar vi på den allt viktigare frågan om när någons yttrandefrihet blir inskränkt eller kränkt. Människor känner sig allt oftare cencurerade när det nog egen...
I detta moment undersöker klassen påståendet ”Alla har rätt till sin egen åsikt”, som en hör ganska ofta. Är det sant eller är det en sanning med modifikation?
Läraren har förberett sig fö...