Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

152 träffar
Moment

Genomgång av den vetenskapliga metoden

Ett moment i vilket läraren visar filmen som illustrerar den vetenskapliga metoden, vid behov förtydligar hur den vetenskapliga metoden fungerar och låter eleverna öva i att formulera sig i enlighet m...
Moment

Repetition

Den vetenskapliga metoden är arbetsområdets avslutande del. Börja därför med att kort med hjälp av klassen repetera vad klassen lärt sig hittills. Rimligtvis kommer ni fram till något liknande detta:...
Moment

När är jag censurerad?

I detta för lektionen avslutande momentet tittar vi på den allt viktigare frågan om när någons yttrandefrihet blir inskränkt eller kränkt. Människor känner sig allt oftare cencurerade när det nog egen...
Moment

Utvärdering

Arbetsområdets sista moment. Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet. Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång? Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderingsmetod s...
Moment

Alla har rätt till sin egen åsikt

I detta moment undersöker klassen påståendet ”Alla har rätt till sin egen åsikt”, som en hör ganska ofta. Är det sant eller är det en sanning med modifikation? Läraren har förberett sig fö...
Moment

Slutsatser och livstips

Ett kort avslutande moment för att summera det som varit i fokus under lektionen och samtidigt ge några konkreta tips för hur en blir bättre på att debattera/argumentera samtidigt som en inte sårar nå...
Moment

Hur lätt är det att ändra sig egentligen?

Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vad i sitt liv, sina åsikter och sin personlighet de skulle ha lättast att ändra. Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordna dem p...
Moment

Vilken sorts negativ åsikt om dig skulle göra dig mest ledsen?

Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vilket ifrågasättande eller negativ åsikt om dem själva som skulle göra dem mest ledsna. Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordn...
Moment

Min fakta är bättre än din fakta, mitt tyckande är bättre än ditt tyckande, min tro är bättre än din tro?

Det här är ett tredelat moment för att få eleverna att reflektera över att det är lättare att jämföra/diskutera/argumentera fakta (för att det går att kontrollera) än tyckande (för att smaken är som b...
Moment

När vet jag, när tycker jag och när tror jag?

Det här momentet syftar till att få eleverna att reflektera över arbetsområdets tre centrala begrepp och när dessa bäst används. Läraren går med fördel rakt in i övningen. Låt eleverna fundera över f...