På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
I detta moment tar vi oss an det extremt spridda och lika skadliga fenomenet med ett nej som egentligen är ett ja (åtminstone om en ska tro film och tv).
Förbered
Leta fram lämpliga klick från...
Ett moment i vilket du som lärare ber eleverna fundera över kärleksprocessen utifrån de könsroller som iakttagits tidigare.
Förbered
Som lärare på högstadiet (och människa) kan du ju ganska lät...
I detta moment går du igenom några av de etikskolor som finns och förklarar hur de tänker.
Förbered
Förbered lektionen genom att plocka fram och gå igenom presentationen du vill använda – den b...
Detta är arbetsområdets näst sista moment och det som bör tillåtas ta längst tid och få mest fokus.
Eleverna har under förra momentet gått igenom och fått öva den vetenskapliga metoden och nu är det...
Ett moment i vilket ni analogt eller digitalt formulerar ner arbetsområdets mest centrala deviser och kunskaper och fäster de på väggarna för att i framtiden kunna hänvisa till dessa kunskaper.
Elever...
Arbetsområdets sista moment.
Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet.
Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång?
Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderingsmetod s...
Den vetenskapliga metoden är arbetsområdets avslutande del. Börja därför med att kort med hjälp av klassen repetera vad klassen lärt sig hittills. Rimligtvis kommer ni fram till något liknande detta:...
Med utgångspunkt från den mall för hur etiska problem ska angripas och benas ut som ni använder (den bifogade mallen eller en egentillverkad) så övar eleverna sin förmåga att identifiera värden och vä...
Ett moment där eleverna ska få visa de kunskaper i etik och moral som de tillskansat sig under arbetets gång.
Förbered
Momentet har förberetts genom att eleverna tidigare fått öva på de begrepp...
Arbetsområdets sista moment.
Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet.
Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång?
Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderingsmetod s...