På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Min pedagogiska planering tar sin inspiration från Läslyftet, (Modul kritiskt textarbete, ”Att lära om ett innehåll och hantera det språkligt”) som uppmuntrar till fördjupad reflektion bland elever kr...
Med temaarbetet om olika genrer kommer eleverna att fördjupa sina kunskaper om texters uppbyggnad och språkliga drag. Vi kommer att fokusera på beskrivande, berättande och instruerande texter.
Vi har...
Lär ut språk med hjälp av modern musik! Dina eleverna lär sig mer om kulturen i målspråket samtidigt som de tränar hörförståelse.
Det långsamma, välartikulerade nybörjarspråket eleverna oftast...
Här följer temat ”Skolgång i hemlandet i jämförelse med Sverige” som bygger på fem olika lektioner (à 60 min) som du hittar längre ner på sidan.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utv...
Låt eleverna välja och presentera ett land i Latinamerika och jobba med mänskliga rättigheter och barnkonventionen. Eleverna ska analysera en situation i landet utifrån givna källor som Amnesty international. I dokumentet hittar du instruktioner och användbara länkar för eleverna.
Pildammsparken är en av 12 platser där du hittar fågelpromenader på 7 olika språk. Fågelpromenaderna är framtagna av naturguiden Erik Hirschfeld och har översatts till sju olika språk med hjälp av Språkcentrum i Malmö. Ge dig ut på upptäckarfärd runt om och i närheten av Malmö!
Materialet vänder sig till dig som vill jobba språkutvecklande och i samarbete med modersmålslärare. Det innehåller en pedagogisk planering efter Cummins modell samt ett lektionsupplägg för tre lektioner. Upplägget riktar sig till såväl nyanlända som flerspråkiga och svenskspråkiga elever.
Jag har i mitt didaktiska upplägg utgått från det centrala ämnesinnehållet i respektive historiekurs. De olika momentens nyckelbegrepp har, med något undantag, fått var sin introducerande video med ti...
Ibland kan det kännas som att orden inte kommer fram. Som om man inte vet hur man ska säga saker, lyckas formulera sig. Hur säger du till någon annan att du vill vara nära dem, hångla eller ha sex? ...