På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Här hittar du en resurs om hur du kan använda en sexfältare.
Sexfältare – ett stöd för skrivande av
beskrivande texter
مواد الموارد:
ستة حقول – دعم لكتابة النصوص الوصفية
En sexfältare ka...
Lektion 4
Del 1 – skapa egen text
Jag börjar med att informera eleverna om att de ska skriva en egen berättande text om ett lamm utifrån en checklista som stöd till deras berättelse.
Det är vik...
Lektion 3
Nu är det dags för eleverna att skapa och vara kreativa. Varje elev få det material som behövs för att skapa sitt eget lamm.
I materialet ingår:
vitt ritpapper
mjukt vitpapper
blyertspenna...
Lektion 2
Del 1 – muntligt läxförhör i korta drag om faktakunskaperna om lamm
Jag inleder den andra lektionen med kort repetition av vad vi gjorde föregående lektion.
Del 2 – akti...
Lektion 1
Jag informerar eleverna att under denna lektion kommer vi att fördjupa våra kunskaper om beskrivande texter genom att beskriva bilder och läsa en beskrivande text.
Del 1 – sam...
Eleven går ut ur texten med nya erfarenheter, innehållsligt och språkligt
(A) Eleverna går ut ur texten och skriver en självständig argumenterande text om bruna björnarnas situation i Rumänien med utg...
(A) Eleverna får en tidningsartikel ”Sorgliga berättelser om bruna björnar i Rumänien – från fångenskap till frihet” att läsa och gå in i textens innehåll
(B) Varje elev läser texten...
Eleven går in i texten och skapar en föreställningsvärld, utifrån egna erfarenheter och förkunskaper.
(A) Vi börjar med en förebyggande och allmän diskussion om ämnet ”djur i fångenskap” som bygger på...
LEKTION 1
Den första lektionen består av tre olika delar.
Del 1
Inledning
Jag inleder lektionen med att visa två bilder för eleverna. En bild visar elever i ett svenskt klassrum och annan visa...
Lektion 2
Den här lektionen består av två delar och avslutas med en läxa.
Del 1
Inled lektionen med en kort återkoppling till föregående lektion och sammanställningen av informationen som ele...